(Sisuturundus) CM: efektiivsel taastootmis-strateegial on veiste taastootmisele tugev positiivne mõju!

2012. aastal sõlmisid seemendusorganisatsioon Alta Genetics Inc. ja AS Remedium eksklusiivse koostöölepingu.

Kahe ettevõtte sarnane visioon ning asjaolu, et edukas karja taastootmine tõstab piimafarmi kasumlikkust mis tahes maailma punktis märkimisväärselt, viis kaks ettevõtet ühisprojekti Alta Eesti taastootmisprogrammi väljaarendamiseni.

Antud artikli eesmärk on tõestada piimafarmide juhtidele piimafarmi taastootmisstrateegia efektiivsuse olulisust ning näidata eesmärgistatud tegevuste võimalikke tulemusi.

Progressiivse põllumajandusettevõtte peamine eesmärk on teenida maksimaalselt kasumit. Kasumit on võimalik kasvatada kahel viisil – vähendades tootmiskulu ning tõenäoliselt seejuures ka tootmismahtu või suurendades toodangu kogust. Vaatamata asjaolule, et kulude kontrolli all hoidmine on äärmiselt oluline, ei ole see siiski peamine eesmärk – põhieesmärk on toota efektiivselt võimalikult palju, hajutamaks tootmiskulu ühe toodanguühiku kohta.

Piimaveisekasvatuse põhitoodanguks on piim ning kaasnevaks toodanguks vasikad. Ettevõtte kasumlikkus on otseses seoses müüdava toorpiima koguse ja toodetavate vasikate arvuga.

Piimafarmi juht lähtub taastootmisvaldkonna juhtimisel allolevatest seaduspärasustest:

• Lehmad saavutavad maksimaalse päevase piimatoodangu kolmandal laktatsioonil.

• Lehma tootliku ea, eluajatoodangu ja poegimiste arvu vahel on tugev positiivne korrelatsioon.

• Mida sagedamini lehm poegib, seda rohkem piima ta tõenäoliselt eluajal toodab.

• Vasika genotüüp pärandub tema vanematelt ning mõjutab tulevikus looma toodanguvõimet ja funktsionaalseid tunnuseid (näiteks tootlik iga, välimik, söödaväärindus jne.).

• Välised keskkondlikud stiimulid (füüsilised, keemilised, klimaatilised ja bioloogilised), millele loomad reageerivad, omavad genotüübi suhtes vastasmõju ja mõjutavad seeläbi loomade reaalset toodanguvõimet ja funktsionaalseid tunnuseid.

Esitatud seaduspärasused kinnitavad ühtlasi piimatoodangu, ettevõtte efektiivsuse ja taastoomisolukorra omavahelist seost. Siinkohal peaks iga edumeelne piimafarmi omanik ja juht endalt küsima:

• Kas oleme loonud taastootmisstrateegia ja sellega seoses ka aretusstrateegia või laseme asjadel lihtsalt omasoodu kulgeda?

• Kui efektiivne on tänane taastootmisstrateegia ja millist mõju avaldab see lehmade piimatoodangule, funktsionaalsetele tunnustele ja kokkuvõtlikult ettevõtte efektiivsusele täna ja homme?

• Kas oleme taastootmisolukorra hindamiseks määratlenud objektiivsed hindamisalused ja seadnud vastavatele tulemusnäitajatele tähtajalised eesmärgid?

• Kas oleme eesmärkide saavutamiseks loonud selge tegevuskava ja kas oleme meeskonda motiveerinud selliselt, et ta annaks endast maksimumi?

• Kas hindame tulemusi piisava sagedusega ning väärtustame meeskonna pingutusi eesmärkide saavutamisel?

• Millist efekti omavad tänased söötmis- ja pidamistingimused ning lüpsi- ja juhtimisvõtted loomade tervisele, elueale, toodanguvõimele ja funktsionaalsetele tunnustele ning kokkuvõtlikult ettevõtte efektiivsusele?

Võib juhtuda, et nii mõnigi neist küsimustest jääb vastuseta või pälvib ebamäärase selgituse. Sellisel juhul oleks juhtkonnal mõistlik maha istuda ning ühisarutelu käigus leida lahendus, kuidas hägusasse olukorda selgust luua.

Juhul kui oma teadmistest ja kogemustest jääb olukorra hindamisel vajaka, on piimafarmil võimalus toeks kutsuda AS Remedium taastootmiseksperdid.

Alta Eesti taastootmisprogrammi eesmärk on kasvatada Eesti piimalehmade geneetilist potentsiaali ning parandada veiste taastootmistulemusi.

Tänaseks on taastootmis- ja aretusstrateegiad loodud ning üheskoos piimafarmidega edukalt tulemusi saavutatud juba kuues suurfarmis.

Milline on efektiivse taastootmisstrateegia üks olulisemaid tunnuseid?

Efektiivne taastootmisstrateegia tagab lehmade seemendamise ja tiinestumise võimalikult varakult pärast poegimist.

Lüpsilehmade esmasseemenduse hilise toimumisaja järkjärguline taandumine (vt Graafik 1) viitab konkreetsetele otsustele ja eesmärkidele, selgele tegevuskavale ja meeskonna pühendumusele eesmärkide saavutamisel. Taastootmisstrateegia loomine ja vastavasisulised positiivsed muudatused mõjutavad ka lüpsikarja inna avastamis- ja tiinusmäära (vt Graafik 2 ja Graafik 1 kohakuti).

 

 

 

 

 

 

 

Graafik 1. Lüpsilehmade esmasseemenduse toimumine

 

 

 

 

 

 

 

Graafik 2. Lüpsilehmade 21-päeva tsükli inna avastamis- ja tiinusmäär

Kindlasti tuleb viidatud graafikute uurimisel vältida tiinusmäära ja tiinestumismäära definitsioonide omavahelist segiajamist. Illustreeritud tiinusmäär viitab 21-päevase tsükli seemenduskõlblike lehmade hulgas tiinestunud loomade määrale (vt Graafik 2).

Kokkuvõtteks

Taastootmisstrateegia loomisel, selle järjepideval täiustamisel ja edukal rakendamisel on tugev positiivne efekt piimaveiste taastootmistulemustele. Asjaolu – mida sagedamini veis poegib, seda rohkem piima ta toodab, on loodusseadusega paika pandud. Piimafarmi põhitoodanguks on piim ning piimafarmi majanduslik efektiivsus ja jätkusuutlikkus sõltuvad müüdava toorpiima kogusest.

Soovid rohkem teada, küsi Remediumi ekspertidelt!

Sven Tammoja, Alta Eesti projektijuht, taastootmisekspert

AS Remedium, mob: +372 5757 0771, e-mail: sven.tammoja@remedium.ee,

ASi Remedium Alta Eesti projektijuht ja piimaveiste taastootmisekspert Sven Tammoja on rakendanud EMÜ loomakasvatusinstituudis õpitut piimafarmides nii tootmistehnoloogi kui ka loomakasvatusjuhina. Ta peab oluliseks meeskonnatööd, hindab kõrgelt iseseisvat õppimisvõimet ja väärtustab eesmärgistatud ning tulemustele orienteeritud tööd.
 
Sven vastutab Alta Eesti taastootmisprogrammis osalevate piimafarmide taastootmis- ja aretusstrateegia väljatöötamise eest. Tema tänaste tarkvaraprogrammidest töövahendite DairyComp 305 ja AltaGPS oskusliku kasutamise nimel on ta läbinud nii Dairy Comp 305 baastreeningu, sigimisalaste tulemusnäitajate süvakoolituse ning AltaGPS treeningu. 

  

 

 

Rohkem infot AS Remedium äsja valminud kodulehelt: www.remedium.ee

 

 

 

 

 

 

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Põllumajandus.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Pollumajandust sotsiaalmeedias

RSS

Põllumajandus.ee toetajad:

Valdkonna töökuulutused

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Uudised