Lillemüük läheb ülesmäge. Hinnatõusu oodata pole

Vaatamata pikaks veninud talvele on olukord lillemüügiturul hea – turg on kosunud ja müüginumbrid näitavad kasvutendentsi.

ASi Trigon Gardening turundusjuhi Sigre Parmu sõnul iseloomustab Hortese kaubamärgi all tegutsevat kodu- ja aianduskeskust Eesti üks rentaablimaid jaekaubanduskontseptsioone, mis suutis tõusvas joones kasumit näidata isegi majanduslanguse ajal, kui jaemüük kukkus Eestis ligi 30%. “Ka tänavuse aasta algus on Hortesele edukas olnud,” sõnas Parm.

“Kuna pakume rikkalikku ja eksklusiivset valikut õitsvaid ja dekoratiivseid toataimi, on müüginumbrid olnud stabiilsed ja näidanud mõõdukat, 5%-list kasvu võrreldes eelmise aasta sama ajaga,” lisas ta.

Ostutrajektooride loomine kaupluses parandab müügitulemusi. Kuigi õuetaimede ja istikute müük selle aasta märtsis ei olnud Parmu sõnul võrreldav eelmise aastaga, kompenseeris seda toataimede, lõikelillede ja kodukaupade müük, mistõttu oli märtsikuu ettevõtte jaoks müüginumbritelt üle aegade parim.

Parmu väitel on Hortese jaoks tänavu eriti tähtis ostukeskkonna arendamine. “See ei käi ainult ostuvõimaluse kohta, vaid tähendab klientidele ka inspireerivaid väljapanekuid ja aiakujundusideid,” selgitas ta.

“Tulemused viitavad, et eelmise aasta lõpus müügisaalis kujundatud liikumisskeemid ja ostutrajektoorid on olnud igati põhjendatud,” jätkas Parm. Tema sõnul on konkreetsemaks ja äratuntavamaks muutunud nii müügisaali värvilahendused kui ka väljapanekute stilistika, jätkuvalt tegeletakse helidisainiga.

Kauplejad laiendavad hoogsalt taimede sortimenti. Hinnapoliitikast rääkides märkis Parm, et see on Horteses konservatiivne.

“Meie eesmärk ei ole pakkuda turu soodsaimat hinda, vaid eelkõige parimat valikut ja meeldivat ostukeskkonda,” kinnitas ta. “Meie sortimendi kujundavad kliendid – just nemad on need, kes loovad ja võimendavad trende. Oleme veendunud, et klientide soovidega arvestades oleme konkurentsivõimelised,” lisas ta.

Hansaplant OÜ juhataja Indrek Naudi sõnul oli firma jaoks möödunud aasta suurim õnnestumine asjaolu, et täitus viisteist aastat ilupuude, põõsaste ja lillede kasvatamise ja müümisega alustamisest Eesti turul.

“Hansaplanti aianduskeskuses on sortiment märkimisväärselt laienenud, samuti on lilleturg kosunud tervikuna. Lillede müük näitab endiselt kasvutendentsi,” lausus Naudi. Hästi on läinud ka sel aastal. “Kuna kevade saabumine on veninud, pakuvad hallile talve lõpule alternatiivi kõik õitsvad lilled,” lisas ta.

Hinnad püsivad mullusega võrreldes samal tasemel.

Naudi sõnul on müügiedetabelite tipus olenevalt ajast erinevad tooted. “Iga toode siis, kui selleks õige aeg on,” märkis ta. “Lähiajal on pearõhk asjadel, mida kevadel aiatöödeks vaja läheb.” Klientide ostukorvides on tema sõnul praegu suur osakaal taimedel, mis aias võimalikult kohe meeleolu ja värvi loovad.

 “On suure ja varajase õitseja võõrasema aeg, samuti on populaarsed kobarhüatsint ja sarvkannike,” tõi ta näiteid. Veel ostetakse palju muldasid, väetisi ning suvelillede ja maitsetaimede noortaimi.

Hinnad on Naudi sõnul üldiselt möödunud aastate tasemele jäänud. “Osas kaubagruppides on need kerkinud 2–5%, samas on osa taimede hinnad ka langenud,” sõnas ta, kuid ei soovinud välja tuua konkreetseid tooteid, kuna neid on lihtsalt niivõrd palju. 

Üldist hinnatõusu aiandusvaldkonnas Naudi sõnul tänavuseks aastaks ei prognoosita. Samuti pole Hansaplanti aiakaupade vallas toimunud erilisi hinnakõikumisi.

Hilise kevade tõttu võidakse osa lillede istutamisest loobuda. ASi Plantex juht Tiit Juhani oli seoses hilise kevadega lillemüügi suhtes skeptilisem, olukord turul olevat keeruline.

“Näiteks võib võõrasema ja sarvkannikese müük minna hästi, aga võib jääda ka tavapärasest väiksemaks, kuna inimesed jätavad need lihtsalt vahele ja istutavad kohe petuuniad, pelargoonid ja muud suvelilled,” ütles Juhani. Ta lisas, et siiski võib minna ka vastupidi.

 Tema sõnul ei ole nende firmal võimalik erinevate aastate kordaminekuid eriti võrrelda, kuna tootmispinda on suurendatud. “Mullu õnnestus hästi söödavate taimede müük,” sõnas ta. “Altminekuks võis pidada mõne suvelille mitte kõige paremat kvaliteeti, mis kaasnes uute tootmispindade kasutuselevõtuga.”

Tootevalikus on Plantex suurendanud nii suvelillede, maitsetaimede kui ka tomatite, kurkide ja juurviljataimede osa. “Kõige paremini läheb müügiks söödav kraam: marjad, õunad, ploomid, juurviljataimed jms,” märkis Juhani. Suvelillede müügihindade tõusu tema sõnul ette näha ei ole.

 

Tasub teada:

Müüja peab garanteerima taimede elujõulisuse

Hansaplant OÜ juhataja Indrek Naudi sõnul tasub kaupmeestel vältida altminekuid, mis on seotud klientide ootuste ja usaldusega taimemüüjate suhtes.

“Näiteks ei tohiks pakkuda istikuid, mille hilisemaks kasvama­minekuks pole müüja teinud kõike vajalikku. Puudujääke on olnud ehk igapäevases hoolduses, regulaarses kastmises, lisaväetise andmises, varjutamises, õigete vahede tagamises taimeridade vahel vms,” selgitas ta.

Klientidel aga soovitab Naudi vältida n-ö aia tagant otse koormast odavate taimede ostmist, sest see võib lõpuks märksa kallimaks osutuda kui taimede soetamine aianduskeskustest, kus on tagatud kvaliteet, haiguste kontroll jne.

Aianduskeskused vastutavad pakutavate taimede kvaliteedi ja tervise eest, toonitas Indrek Naudi.

Osale arutelus

  • Ketlin Rauk

Põllumajandus.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Pollumajandust sotsiaalmeedias

RSS

Põllumajandus.ee toetajad:

Valdkonna töökuulutused

Hilti otsib MÜÜGIESINDAJAID

Manpower OÜ

06. detsember 2017

Uudised