Autor: Meelika Sander-Sõrmus • 3. august 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uus trend aianduses – toidu kasvatamine linnas

AS Fiskarsi spetsialistide poolt läbi viidud uuringu kohaselt muudavad Euroopa majandustrendid ka seda, kui palju ja kuidas tegelevad inimesed aiandusega. Uuringu kohaselt leidub üha enam aiapindu ja ka väiksemaid kariloomi linnades. Selle põhjuseks on spetsialistide hinnangul neli olulist aspekti – majanduslik areng, muutused sissetulekutes ja kliimas ning rahvastikuränne.

Aina rohkem inimesi linnastub. Näiteks Suurbritannias kolib igal aastal maalt linna pool miljonit inimest. Rahva kasv linnades ning vajadus kohaliku ja tervisliku toidu järele on tekitanud olukorra, kus põllumajanduses kasutatakse üha rohkem väiksemaid aiapindasid, kasvatatakse ise köögivilju ning ka pisemaid kariloomi, mis linnaruumi sobivad. Uueks põnevaks trendiks linnaelanike hulgas on mesindusega tegelemine. Tänu mesindusele ja toidu kasvatamisele linnas, on linnapildis näha aina põnevamaid taimi, mis pole seni traditsioonilised olnud, rikastades urbanistlikku elukeskkonda.

Mitmed trendid on saanud mõjutusi ka inimeste jätkuvast huvist ökoloogia, mahetoidu ja kokkamise vastu. Samuti on suurenenud tähelepanu tervisele, milles mängib olulist rolli ökoloogiliselt puhas ja oma kasvatatud toiduaine. Mure toidu pärast süvendavad ka kliimamuutused, mis panevad veel tõsisemalt mõtlema kohalikule toorainele. Kõik see loob omakorda uusi linnakogukondi ja paneb rohkem koos jõupingutusi tegema.

Ka hariduses tunnustatakse eespool kirjeldatud kollektiivseid trende ja seda just kiiresti urbaniseeruvates riikides. Suurbritannias on aiandus lisatud lausa riiklikusse haridusprogrammi. Aiandusega tegelemise kasv ja selle muutumine tavaliseks osaks linnaelus nii noorte kui eakamate hulgas tugevdab omakordi veelgi sotsiaalse meedia mõju, kus inimesed saavad vabalt mõtteid ja kogemusi vahetada.

Seega on aiandus linna- ja siseruumis kasvav trend, mille tulemusena tekivad kaunid siseõued, terrassid ja rõdud. Oodata on linnakogukondade kujunemise ja tegevuse jätkuvat kasvu, mille eesmärgiks on saavutada maksimaalse saagikus väikestel pindadel ja siseruumides.

Fiskars on maailma juhtivamaid majapidamis-, aia- ja vabaajatoodete tootja. Kontsernil on hinnatud rahvusvahelistest kaubamärkidest koosnev tugev tooteportfell, kuhu kuuluvad Fiskars, Iittala, Hackman, Gerber ja Buster. 1649. aastal asutatud ja Helsingi NASDAQ OMX börsil noteeritud Fiskars on Soome kõige vanem ettevõtte. Fiskarsis töötab umbes 3600 inimest.

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960