15. september 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Müügil on üle 1000 kodumaise mahetoote

2013. aastal oli Eesti kauplustes müügil kokku 1234 erinevat Eestis toodetud mahetoodet. TNS Emori uuringu andmetel oli 2013. aasta jooksul mahetoitu ostnud ligi pool elanikkonnast, 15% elanikest on igakuised mahetoidu tarbijad. Suur osa mahetoodete ostjaid on väikeste lastega pered.

Mahetoidu ostmist põhjendavad tarbijad TNS Emori uuringu põhjal sellega, et mahetoit on tervislik ja maitsev. Samuti peetakse oluliseks seda, et toit oleks kodumaine ja lähipiirkonnas toodetud.

Maheturg näitab kasvu

Eesti mahesektor on viimastel aastatel teinud läbi kiire arengu. Mahepõllumajandusliku maa osakaal on kasvanud väga kiiresti, olles kolmekordistunud ajavahemikus 2005-2012. Ligi 15% põllumajandusmaal tegeldakse mahetootmisega, selle näitaja poolest on meist EL-is ees vaid Austria ja Rootsi. Kiiret kasvu näitab ka mahetoiduturg, mis kasvas Emori andmetel 2012. aastal 40% aasta varasemaga võrreldes.

Euroopa Komisjoni turuanalüüs näitab, et Euroopa Liidus ületab nõudlus mahetoidu järele juba selgelt pakkumist. Eesti mahetoodangut müüakse ka teistesse Euroopa Liidu riikidesse. Kõige suuremas mahus turustatakse teistesse riikidesse teravilja, nt Wiru Vili TÜ. Eksporditava maheteravilja kogused on viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud. Järjest enam on hakatud eksportima ka liha-, piima-, puuvilja- ja marjatooteid, kartulit, viina ja piiritust – põhiliselt Soome, Lätti, Belgiasse, Rootsi, Taani, Šveitsi, Saksamaale.

Suurim maheturg on USA-s

Euroopa suurim ja maailmas suuruselt teine (jäädes alla vaid USA-le) maheturg on Saksamaa, mis moodustab pea kolmandiku kogu Euroopa Liidu maheturust. Peamised Saksamaale eksportijad on Holland ja Itaalia ning peamisteks eksporditavateks toodeteks puu- ja köögiviljad ning kanamunad. Saksamaa järel on Euroopa suuremad maheturud Prantsusmaa ja Ühendkuningriik. Mahetooteid tarbitakse rohkem Põhja-Euroopa riikides. Taani (umbes 8% toiduturust) puhul on üheks edu aluseks olnud mahesektori tihe koostöö suurte supermarketitega.

 

Autor: Margot Pomerants

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960