TEHNIKA: Põllumajandus.ee testis uut John Deere 8000i liikurhekseldit

7. septembril avanes teemaveebil põllumajadus.ee ainulaadne võimalus katsetada Itaalias täiesti uut John Deere 8800i seeria liikurhekseldit.

Itaalias oli maisikoristus täies hoos ja masin, mida saime katsetada oli tegelikult prototüüp seeriast, mis näeb ilmavalgust alles novembris Agritechnica näitusel. 8000i seeria pakub liikurhekseldeid võimsusvahemikus 375hj kuni 831hj.

Järgnevalt räägib Baltic Agro Machinery kombainide ja hekseldite tootejuht Marek Peensalu, mida kujutab endast John Deere uus liikurhekseldite seeria.
John Deere 8000 seeria, koodnimega X8 hekseldi arendamise juures on palju võetud kuulda kliente. Seda kõike arutelude käigus teenusepakkujate, omanike ja masina operaatoritega nende oma kogemuste ja soovide põhjal. John Deere on teinud selgeks nende ootused masina jõudluse, vastupidavuse ja ülalpidamiskulude suhtes. Neid soove ja ootusi on insenerid ja arendajad ära kasutanud kui teejuhti selle uue masina loomisel. Tulemuseks on kasutajasõbralikud ja  väga suure tootlikkusega masinad, mis on põldu minekuks igati valmis.

Uus kontseptsioon

X8 rohukanal on võrreldes eelkäija 7000 seeriaga muutunud paljuski. Kui eelkäija söötevaltse käitati  sisuliselt transmissiooni abil, siis uue X8 söötevaltsid on saanud endale hüdraulilise ajami. Söötevaltside vaheline ava on laienenud. Samuti on mõõte saanud juurde JD tuntud peenestustrummel. Kasvanud on diameeter ja laius. Samas on nugade kinnitus endiselt sama kuid terad on 30% suurema kulumispinnaga. Peenestustrumli teradele saab ligi kordades lihtsamalt, kui seda võimaldas meie 7000 seeria. Selleks on kolm erinevat moodust: On olemas lihtne kate, mille lihtsal eemaldamisel on võimalik kiirelt näha terade teravust või kahjustusi, lisandunud on niiöelda "V" avamise võimalus kus ilma, et peaks heedri eemaldama saab söötevaltsid langetada peenestustrumli suhtes 35 kraadise nurga alla, et vahetada terasi.  Alles on jäänud muidugi vana hea ukse stiilis hingedel söötevaltside kõrvale keeramine, kui masin vajab näiteks terve ringi terade vahetust. Maisimuljurit on nüüdsest hõlbsam tööasendisse seada. Enam ei pea selleks rohu kanalit välja tõstma vaid piisab kui ajada ringi spetsiaalset ajamit,  mis liigutab samal ajal maisi muljuri töö asendisse, kui rohukanal ära liigub. Täielikuks masinast eemaldamiseks on hekseldi varustatud elektrilise delfriga, mille abil saab muljuri masina kõrvale tõsta. Täielik maisi muljuri eemaldamine masinast võtab aega 5 minutit. Mootori asetus masinal on jäänud sama pidi nagu oli eelkäijal, kuna selliselt töötab mootori jahutamine kõige efektiivsemalt. Lisaks kübemefiltrile on lisandunud ka AdBlue, mis tähendab veelgi väiksemat kütusekulu. Samas AdBlue kulu tehase andmetel jääb 3% kanti.  Üldiselt on uue masina läbilaske võime hobujõu kohta 6% suurem kui 7000 seerial.

Rohkelt lisavarustust

Lisavarustustki on masinale saadaval kuhjaga. Erinevalt eelkäijast on valikusse lisandunud õhukompressor, tehase poolt paigaldatud konservandi doseerimis-süsteem, mis võimaldab lisada söödale nii bioloogilist, kui ka keemilist konservanti. Samas on võimalik süsteem panna neid omavahel ka segama. Endiselt on valikus ka JD Harvest Lab, mis võimaldab mõõta kuivaine sisaldust, seeditavate, seedimatute kiudainete sisaldust ja proteiine. Vastavalt kuivaine sisaldusele muudab masin ise ka heksli pikkust. Mugavuse poolelt on endiselt varustuses John Deere Autorack, mis võimaldab sõita ka nii maisi rea vahet tunnetades kui ka gps signaali põhjal. Uuendusena on John Deere lisavarustusse tulnud "Active Fill Control" mis suudab treileri täita automaatselt vastavalt erinevatele strateegiatele, kas keskelt alustades, tagant ette või vastupidi. Saadaval on lisavarustust alates LED tuledest kuni kroomitud väljalasketoruni välja, et iga pisemgi detail masina juures silma hakkaks. Loomulikult ei saa jätta mainimata ka masina disaini. Sellele on pööratud erakordselt suurt tähelepanu. Kasutusele on võetud John Deere "Harvester Cab", mis on vanast 30% suurem ja võimaldab veelgi paremat nähtavust, sellesse on integreeritud kõik, mis masina optimeerimist ja juhtimist puudutab. Masina disainimisel on John Deere palganud mehe, kes disainib Porche sportautosid. Mees nimega Matthias Schönherr on andnud masinale välimuse, mis hekselditeturul täiesti uus. Masinale on võimalik panna alla 42 tollised esirattad, mis vähendavad pinnasurvet. Kuigi masin tundub suurem on ta eelkäijast ca 1000 kg kergem. Heedri külge ühendamine on tehtud lihtsaks. Vaatamata sellele, et ees on 42 tollised rattad on ligipääs heedri ühendusele suurepärane. Kallaku tõstmine ja langetamine on võimalik ka masina kõrval seistes. Hüdraulika ja elektriühendused saab hekseldi ja heedri vahel ühendatud ühe liigutusega. Valikvarustusena on saadaval ka automaatne heedri ühendamine, mis ühendab jõuülekande.

Kogurid ja heedrid

Rohukogurid on ka nüüdsest tootlikkumad, seda tänu uuele kaksikteole ja koguri ajamile, mida on võimalik käidada sünkroonselt söötevaltside kiirusega.Saadaval on ka maisiheedrid kuni 12 rida ja 9m laiuses ja ka uus ProfiCut otsekoristusheeder, mis on optimeeritud just 8000 seeria jaoks.

Põllumajandus.ee muljed masinast

Meie poolt proovitud 8800i seeria masin, mis oli küll prototüüp seeria tõttu peidetud 8600i seeria nime taha, jäi eriti silma just oma väga suure tootlikusega maisis.
Hekseldi liikus sama kõrges maisis, kui masin ise on, kiirusega ca 12 km/h ja kärud täitusid mängleva kiirusega. Juhtimise tegi mugavaks ka "RowSense", mis juhtis masinat vastavalt maisiridadele põllul ja "Active Fill Control", mis tegeles koorma täitmisega ja sai sellega suurepäraselt hakkama. Kiiduväärt on ka masina futuristlik disain, juhimugavus ja tehnoloogiliselt poolelt uus tuulik.
Tuuliku suurepärane töö paistis just välja, kui lõigati põldu lahti ja käru liikus hekseldist kaugemal kui tavaliselt ja hekseldi londist tuli välja väga ühtlane juga maisimassi, mis tegi kärude täitmise lihtsaks ja probleemivabaks.
Antud masina üheks suureks plussiks oli ka mootor, milleks oli 19 liitrise töömahuga diiselmootor Cumminsilt ja kuna tegemist on üle 800 hobujõu arendava jõuallikaga pole sellel mootoril kõrgemate saastenormide täitmise nõuet, seega puudub masinal nii kübemefilter kui ka AdBlue, ka masina kapotialune oli sellevõrra avaram.
John Deere lubas tuua turule lähiajal ka liikurhekseldi, mis ületab esimest korda John Deere ajaloos 1000hj piiri. Uue 8000i seeriaga on John Deere tagasi konkurentsis liikurhekseldite maailmas ja ootame huviga millal jõuavad esimesed uued masinad Eestisse, mis eeldatavasti juhtub juba tuleval hooajal.

Kommentaar
Masinal on palju huvitavaid lisasid
Tõnu Vreimann, OÜ Kõpu PM

Uue John Deere 8000i seeria masina puhul oli muljeltavaldav selle avar ja vaikne kabiin. Kogu masin oli ülesehitatud kompaktselt ja enamikele sõlmedele ja hooldepunktidele on lihtne ligipääseda. Lisaks meeldis mulle ka see, et ümberseadistamine rohusilolt maisile on tehtud väga kiireks ja see ei nõua operaatorilt suurt pingutust.
Ka operaatori mugavuseks ja töökvaliteedi parandamiseks on palju huvitavaid lisasid, nagu HarvestLab sensor, automaatne haagise täitmine, nii keemilise kui bioloogilise konservandi dosaatorsüsteemid juba tehasest koos intregreeritud paagiga, automaatroolimine ja palju muud. 8000i seeria pakub laia variatsiooni liikurhekseldeid ja ma usun, et sellest valikust leiaks ma endale sobiva masina.
OÜ Kõpu PM teeb silo kokku 630 lüpsilehmale ja kasutab selleks 600 hektarit rohumaid ning 60 hektarit maisi. 

 

Galerii

Osale arutelus

  • Henrik Klammer

Põllumajandus.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Pollumajandust sotsiaalmeedias

RSS

Põllumajandus.ee toetajad:

Valdkonna töökuulutused

Uudised