Raul Rebane: Oma lugu tuleb endal luua

Raul Rebane: Oma lugu tuleb endal luua
Raul Rebane: Oma lugu tuleb endal luua

Raul Rebane sõnul peetakse aiandust pigem hobiks kui äriks. Aga seda suhtumist saab ja tuleb muuta - ka aiandus on äri.

Raul Rebane sõnas, et enne konverentsile tulekut uuris ta maad ja vaatas, kuidas sektor kõrvalt vaadatuna välja paistab. "Et selle taga on tõsine ja professionaalne tegevus, seda
laiem üldsus ei taju. See arusaam ei ole seotud teie tegevusega, tehtuga vaid see on tunnetuslik. Inimestele on jäänud mulje, et põllumajandus on päristegevus aga aiandus on hobi - nii on aastaid arvatud. Eks paljud eestlased on ju kõvad hobiaednikud. Igal juhul on tõsi see, et teie probleeme ei teata ega tunnetata laiemalt," rääkis Rebane.

Milline on aianduse kui ettevõtluse imago?

Täna saab öelda, et sektori imago on põhinev hobiaiandusele. Mitte professionaalidele.
Mis on see, mida teist räägitakse selja taga? Kes on need persoonid, kelle nimetamisel kõik hoomavad, et tegu on aiandusinimesega? Millised on Eesti aiandussektori tootmismahud? Need olid küsimused, mille Rebane saalis olevatele aiandusettevõtjatele esitas.
"Hea on see, et üldjuhul peetakse aiandust positiivseks tegevuseks. Sellist suhtumist on muideks suhteliselt väheste sektorite puhul. Teie valdkonnast ei meenu ühtegi n.ö A-kategooria skandaali a'la elamisload, rahapesu jms. Kuigi inimesed täpselt ei tea, mis te teete aga midagi halba ka kuulda pole," selgitas üldmuljet Rebane. "Rahvusvahelisel tasandil meedias teist juttu peaaegu polegi. Meedia ja ka tarbijate huvi on pigem praktilise poole pealt, mitte strateegiate teemadel ehk millised on teie, kui ühe ettevõtlussektori,  plaanid ja arengusuunad. Tavainimene ei tea ka seda, kui suured on üldse teie tootmismahud. Kes on suurimad tegijad? Kes on teie kõneisik, sektori arvamusliider? Samas sektori sees on infovahetus tihe, teete omi seminare, teabepäevi, suhtlete rahvusvaheliste koostööpartneritega. Info liigub üritustel, laatadel. Mõned neist on väga populaarsed, näiteks Paunvere laat, Küüslaugufestival. Ja nende maine on väga positiivne."

Kui ei teata, et sa oled olemas, siis ei märgata ka seda, kui sa kaod

Rebane ei osanud öelda, milline moodus oleks sektoril meedias silma paistmiseks kõige parem. Kas oleks abi, kui mindaks valitsuse ette ja kallataks maha paar tonni porgandeid? "Ka raha ega lisatoetusi ei ole ma kuulnud teid riigilt küsimas. Selle ümber pole ka ühtegi suurt skandaali olnud," oli Rebane nõutu.
Igal juhul arvas Raul Rebane seda, et ei piisa sellest, et ollakse väga profid. Vaja on leida sümbol, mille mainimisel meenuks kohe Eesti aiandus. "Kui me mõtleme sõnale Holland - siis meenuvad mulle kohe kanalid, tulbid jne. Mis meenub aga meie aianduse puhul?" arutles Rebane. "Üldiselt on nii, et kui te midagi muuta tahate, siis peate omavahel oma loo kokku leppima. Vaja on kontsentreeritud, positiivset lugu. Meedias on liiga palju muud müra, mille varju võib teie jutt muidu jääda. Nüüd on vaja nupukaid lugusid, kangelasi, sektori tublimate tegijate kiitmist jne. Ja seda siis pidevalt ja korrapäraselt."

6 märksõna, millele oma lugu luues tasuks mõelda

EESTI - See on meile väga tõsine reklaam, kodumaad armastavad ju kõik.
HEA - Kõik mis on siin toodetud on hea, omad maitsed, millega oled harjunud.
ILUS - Kõik see aiandus on ju ilus, just iluaiandus - lilled, kaunid koduaiad jms.
KASULIK  - See on tõusev trend meie ajus, aiatoodete tarbimine kasvab pidevalt.
MAHE - See on teatud gruppides tõusev trend.
TEEB ÕNNELIKUKS - Kõige kauem elavad statistiliselt koorilauljad ja aiandusega tegelejad. See tegevus ja see positiivsus teeb õnnelikuks.
Neile märksõnadele tuginedes on võimalik oma lugu ehitada. Olge avatud.

Osale arutelus

Põllumajandus.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Pollumajandust sotsiaalmeedias

RSS

Põllumajandus.ee toetajad:

Valdkonna töökuulutused

Uudised