Autorid: Põllumajandus.ee , põllumajandus.ee • 14. juuni 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Scandagra piirkondlikud põllupäevad olid osalejaterohked

Foto: Scandagra Eesti AS
Mais-juunis korraldas Scandagra Eesti AS iga-aastaseid väikeseid põllupäevi, mis taaskord olid väga toredad ja harivad. Ilm soosis käike põllule ja osavõtjaid oli palju.

19.mail toimus Põlvamaal Scandagra selle hooaja esimene põllupäev. Huvilisi oli kohal rohkesti. Ilmselt on peapõhjus müügispetsialist Kristjan Kasearu, kes on samuti ise põllumees ning koos Agu ja Toomas Mälbergiga kasvatavad nad teravilja, hernest ja rapsi 500 hektaril. Lisaks taimekaitsevahendite ja väetiste müügile, proovib Kristjan tihti ise esmalt oma põldudel uusi tooteid ja veendub omal käel nende efektiivsuses, et neid siis ka teistele soovitada. See tõstab oluliselt ka vastastikust usaldust põllumeestega. Kristjanil oli sel aastal rajatud mitmeid põldkatseid, eelkõige ikka enda tarbeks, kuid praktilise põllumehena soovis ta oma tulemusi ka teistega jagada. Koos vaatasime viljad ja rapsid üle, samuti herne. Arutasime põllul erinevaid taimekasvatusalaseid küsimusi ning lisaks jagasid oma kogemusi ja nõuandeid nii Bayer'i, BASF'i, Adama, Syngenta, Agroskai kui ka Agrokonsult'i esindajad. Päev lõppes ühise lõunasöögiga Räpinas, kus mindi rahulolevana laiali, sest igaüks sai sellelt päevalt nii mõndagi kaasa võtta edaspidisteks tegemisteks.

Põlvamaa põllupäev
Foto: Scandagra Eest AS

26. mail toimus põllupäev Estonia OÜ põldudel Järvamaal. Päeva vedas müügispetsialist Raimo Loorberg. Lisaks kohalikele põllumeestele, külastasid meie põllupäeva koos Yara agronoomi Anne Kerminen-iga grupp põllumehi Soomest. Põlluringi alustati kogunemisega Oisust, seejärel suunduti põldudele. Agronoom Helina Märtmann tutvustas Estonia OÜ-s kasutatavat taimekasvatusprogrammi. Näha sai nii talirüpsi, rukist, talinisu, otra kui uba. Vaatasime koos üle nii taimede kasvufaasid kui olulised kahjustajad konkreetse kultuuri kohta. Koostööpartneritest olid kohal nii Bayer'i, BASF'i, Syngenta kui Agroskai esindajad, kes andsid asjakohast nõu toodete kasutamise kohta. Pärast põlluringi oli võimalus külastada Piibu lauta Taikses, kus arutati nii loomade söötmisküsimusi, kui lüpsitehnoloogiat. Söötmisgruppe on ainult 3, see on taganud lihtsuse, stabiilsuse ja füsioloogilise efektiivsuse. Lüpsmisel on kasutusel kaasaegne tehnoloogia. Boumatik’u lüpsiplatsile on lisatud Afimilk’i karjahaldusprogramm ning automaatne nisade desinfitseerimise ja lüpsiseadmete loputussüsteem ADF-lt.

Põllupäev Järvamaal
Foto: Scandagra Eesti AS

27. mail oli väike põlluring Järva-Jaani vallas Metstaguse Agro, Karinu PM ja Paistevälja OÜ põldudel. Samuti olid kohaliku põllumajandusega tutvumas Soome põllumehed Yara agronoomi Anne Kerminen-iga, kes eelmisel päeval olid käinud ka Estonia OÜ põldudel. Päeva vedas müügispetsialist Mart Toomsalu, erikülalisena oli kohale kutsutud Virge Vasar Bayer'ist. Hommikul koguneti Järva-Jaani Vanatehnika varjupaika, kus kogu seltskond istus vanasse nõukogudeaegsesse kolhoosibussi, ning sõit läks edasi juba põldudele. Bussis jätkus elevust küllaga - külalised pildistasid ja filmisid agaralt Tuve Kärneri toimetamisi selle nende jaoks ennenägematu masina roolis. Vaatasime koos üle olukorra taliviljade põllul. Eriti suur huvi oli põhjanaabritel taliodra vastu. Soojad ja kuivad ilmad on põllule toonud palju kahjurputukaid ja põllul sai ka nende tõrjevõimalused läbi arutatud. Paisteväljal ja Karinus võrdlesime erinevaid võimalusi tänavu nii populaarse toiduherne kasvatamiseks tugikultuuriga või ilma. Põlluringi lõpetasime taas Vanatehnika varjupaigas, kuhu kohaliku Järva-Jaani tuletõrjeseltsi eestvedamisel on kogutud vana tehnikat eesmärgiga neid päästa vanametalliks müümise või roostepuruks muutumise eest kusagil laoplatsi vaikses aianurgas.

31. mail toimus juba traditsiooniks saanud põllupäev Saaremaal. Ilm oli kuum, kuid see ei heidutanud kedagi, huvilisi oli kohal rohkesti. Lisaks põllumeestele olid meiega ühinenud ka BASF'i, Bayer'i ja Agroskai esindajad. Kuna Saaremaa oli näinud vihma rohkem, kui mandri põllud, siis ei vaevelnud taimed põua käes ning olid väga lopsakad. Üllatus mandriinimestele oli suur, kui nägime, et suviraps on juba õiepungade faasis. Põlluringi alustasime Pöide AG põldudelt, kus vaatasime üle nii odra, suvinisu kui tritikale, hiljem suundusime Valjala lähedale Kaido ja Toomase tali- ja suvinisu põldudele ning Tiidu suviodra - Conchita - põllule. Kuna soojad ilmad soodustavad putukate arvukust, nägime tõelist kahjurputukate leksikoni: lehetäisid, ripslasi, peitkärsakaid, hiilamardikaid jt. Nagu ennem mainitud, oli saarel veidi niiskem, kui mandril, mistõttu nägime ka selliseid taimehaigusi nagu võrklaiksust odral ningi helelaiksust talinisul. Suurt huvi pakkus Toomase tehtud põldkatse rapsi uue herbitsiidiga Metazamix. Toode oli hästi toiminud, põllul oli taimik heas korras ja lopsakas, umbrohud seevastu kollased ja alarindesse jäänud. Põldude külastamise vahepeal oli võimalik näha ka uusimat Valtra N seeria traktorit ning niidumasinate demotööd Ratla OÜ lutsernipõllul. Anglas käisime vaatamas hästi talvitunud talirapsi Cult ja uut saagikat suviodrasorti Irina. Päeva lõpetasime lõunasöögiga Angla tuulikute juures, kus loosisime välja ka Valtra poolt üllatusauhinnad põllupäeval osalenute vahel.

Põllupäev Saaremaal
Foto: Scanagra Eesti AS

2. juunil toimus Valgamaal Tagulas Mudasilla talus Scandagra põllupäev, kuhu kuumale ilmale vaatamata oli kogunenud põldudega tutvuma üle 40 põllumehe. Kõiki huvilisi võtsid vastu Mudasilla talu peremees Kalle Kits ning Scandagra müügimeeskond. Lisaks olid kohal tootjate esindajad Monsanto'st, BASF'ist, Bayer'ist, Agroskai'st ja Syngenta'st. Kuna Lõuna-Eestis pole vihma tulnud, siis mullastik on suhteliselt kuiv ning kohati on sellega kultuuride areng ja kasvamine piiratud. Põlluringi alustasime suvinisu põllult, kus rääkisime taimekaitsest ja väetamisest. Samuti andsime juhiseid, kuidas kõrgeid temperatuure arvestades teha taimekaitsetöid. Ei puudunud ka osa, kus näidati, kuidas määrata teraviljade kasvufaasi, lisaks said kõik soovijad ise seda määrata. Edasi liikusime talinisu põllule, kus sai näha nii helelaiksust kui ka pruunlaiksust ehk DTR-i. Nisupõldude kõrval sai hinnata oa- ja hernepõlde. Viimastel rääkisime mügarbakterite olulisusest ning sellest, kuidas soodustada nende arengut. Veel jagas oma kogemusi oa- kasvatusest talu peremees Kalle. Edasi läksime suvirapsi põllule, kus saime näha valgeõielist suvirapsi, kuiv kevad oli pärssinud taimede tärkamist ning tärkamine oli ebaühtlane. Suvirapsi põllul rääkisime ja rõhutasime, et pöörataks tähelepanu kapsakoile, kuna tänavune soe kevad on putukatele soodne ning põldudel on näha hulgaliselt lendamas kapsakoi liblikaid. Kapsakoi röövikud kooruvad soodsates tingimustes 4-5 päeva jooksul, toitudes algul taime soontes, hiljem lehe alumisel küljel. Varajase odra põldudel võrdlesime kahte erinevat sorti ja kasvuaega, nende hetkeolukorda ning arutasime umbrotõrje võimaluste üle. Viimaseks külastasime talirapsipõldu, mis oli lõpetamas õitsemist. Lähemal vaatlusel nägime, et osad kõdrad olid keerdunud U-tähe kujuliseks, põhjuseks seal sees elutsevad sääsevastsed. Päeva lõpetasime lõunasöögiga põllul, mille korraldas meile Jaagumäe catering.

Põllupäev Valgamaal
Foto: Scandagra Eesti AS

3. juunil lõpetasime selle aasta piirkondlikud põllupäevad viimase üritusega Kose vallas Harjumaal. Päeva vedas meie müügispetsialist Mart Toomsalu, osavõtt oli põllumeeste poolt väga aktiivne, olgugi, et ilm oli suviselt kuum. Külastasime Kõrgemäe Agro OÜ ja Rüsimäe Talu FIE põldusid. Kõrgemäe Agro põldudel tutvusime kõigepealt suviodra põlluga, kus on käsil võrdluskatse Hefe leheväetistega. Seejärel liikusime suvinisu põllule, kus oli samuti võrdluskatse Hefe leheväetistega. Järgmisena külastasime suvirapsi põldu, kus arutasime erinevaid võimalusi kahjurputukate tõrjeks. Kapsakoi oli põllul arvukalt esindatud ja kõik kohalolnud põllumehed said sellest ohtlikust kahjurist põhjaliku ülevaate. Suvirapsi juurest liikusime talinisu põllule, kus saime näha väga head tulemust uue kasvuregulaatori kasutamisest ning tõhusast umbrohutõrjest. Järgmiseks ootas meid oma põllul juba Andres Grents. Huviga kuulati tema kogemusi köömne kasvatamisest ning vaatasime üle hetkeolukorra põldoa põllul. Seejärel ootasid meid lõunaks valmis pandud kuum supp ja külmad joogid. Lõunasöögilaua juurde olid tutvumiseks välja pandud uued Claasi traktorid koos põllutööriistadega. Selle eest hoolitses Konekesko AS. Kosutavaid jooke ja varju päikese eest pakkus Monsanto ning maitsva toidu valmistas põllumeestele Boka Pubi.

Põllupäev Harjumaal

Scandagra Eesti ootab kõiki huvilisi 5. juulil Viljandi katsekeskusesse, kus toimub Scandagra suur põllupäev.

Scandagra Eesti ASwww.scandagra.ee

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest