Autor: Meelika Sander-Sõrmus • 11. august 2017
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kaupmeeste liit: Koostöö ja selgitustöö annavad alati parema tulemuse, kui väljapressimine

Kaupmeeste liit: Koostöö ja selgitustöö annavad alati parema tulemuse, kui väljapressimine
Foto: Meelika Sander-Sõrmus
Kaupmeeste Liidule on viimastel päevadel silma jäänud MTÜ Nähtamatud Loomad eksitav ning laimav kampaania Rimi suhtes, milles süüdistatakse Rimi kauplusteketti puurikanade munade müügis ning püütakse jätta muljet, et Rimi on selles osas erandlik ning vastutustundetu jaekett.

Kaupmeeste Liitu kuuluvad kõik Eesti juhtivad toidupoeketid, turust üle 80% ning vastutustundliku müügi edendamine ja eetiline äritegevus on meile väga oluline. Seetõttu tunneme kohustust selgitada, et Eestis on puurikanade munade osakaal munade kogumüügist 90% kandis.

Enamik meie piirkonna kanalaid peab puurikanu, toidutootjad kasutavad oma tootmises puurikanade mune ning üle 90% tarbijatest eelistab osta kauplustest puurikanade mune.

MTÜ Nähtamatud Loomad

Kõik suured jaeketid pakuvad lisaks puurikanade munadele müügiks ka õrrekanade mune ning vabaltpeetavate või mahetootmisega kanade mune. Kahjuks on nende munade ostuhind 2-4 korda kõrgem puurikanade munadest, mistõttu vähesed Eesti inimesed teevad ostuotsuse, mida loomakaitsjad sooviksid neid tegemas näha.

Kui üle 90% tarbijatest soovib osta puurikanade mune või on rahalistel põhjustel sunnitud seda tegema, siis ei ole mingit kasu sellest, et üks jaekett Eesti 10-st ketist neid enam ei müü. Lahendus on suuremas tarbijate teavitamises, nii munade kui kõigi teiste toodete puhul, sest ilma selleta tehakse ostuotsus eelkõige hinna alusel.

Kaubandussektori eestkõnelejatena soovime anda selge signaali huvigruppidele, kes püüavad muuta tarbimishoiakuid ja sortimendivalikut kaubanduses. Koostöö ja selgitustöö annavad alati parema tulemuse, kui väljapressimine. Seda eriti olukorras, kus ei ole aru saadud sellest, kuidas ja miks turg antud tootesegmendis toimib ning mis oleks tõhusaim ja reaalselt töötav viis muudatusi saavutada. Kaupmehed on alati valmis koostööks ning oskavad anda seda hädavajalikku teavet turu nüansside ja toimimise kohta, millel kõik tegevused peaksid põhinema. Turg liigub iga aastaga vastutustundliku kaubanduse suunas- nii tarbijate kui ettevõtete teadlikkuse tõusu tõttu. Ka vabakasvatuses kanade ja õrrekanade munade osakaal müügis tõuseb aasta-aastalt.  Eksitavad laimukampaaniad pole mitte ainult ülekohtused, vaid suunavad meid eemale koostööst jagatud väärtuste nimel, mis ei ole kellegi huvides.

Antud situatsioonis on vajalik üle korrata, et Eesti jaekett ei saa ega peagi käima kontrollimas Leedu kanalaid. Sellega tegelevad riiklikud järelevalveasutused. Vastutustundliku jaeketi roll on oma edasimüüjatele ja tarnijatele anda ette need standardid, sealhulgas loomade humaanse kohtlemise osas, mille täitmise korral ollakse nõus toode enda poes müüki võtma. Rimi on seda teinud ning Leedu Veterinaar-ja Toiduamet on antud kanafarmi kontrollinud ning puudusi tuvastanud ei ole. Sellele vaatamata uurime teemat täiendavalt edasi, sest loomade väärkohtlemine on vastuvõetamatu meile kõigile.

Nele Peil

tegevjuhtEesti Kaupmeeste Liit

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960