GARDEST - aiasõbra inspiratsiooni­keskus

GARDEST avas uksed
GARDEST avas uksed

17. aprillil avas Tartus uksed Baltimaade suurim kodu- ja aianduskeskus Gardest. Nende kaubavalikus on kõik vajalik aiapidajale, aga lisaks aiakaupade müügile soovib keskus olla inspiratsiooniallikaks igale aiahuvilisele.

Gardesti juhatuse liikme ja keskuse loovjuhi Kersti Jeetsi sõnul sai idee luua aianduskeskus alguse juba tegelikult 15 aastat tagasi. ”Sel hetkel neid veel Eestis polnudki. Muidugi on vahepealse ajaga palju muutunud  - nii algne idee kui ka üleüldiselt aianduskeskuste kontseptsioon. Oleme  oma meeskonna põhituumikuga üsna kodu- ja aianduslembesed olnud, seetõttu oli meie idee nii sise-kui välieluruum keskuses ühendada ning pakkuda ka tavapärasest veidi erinevat kaubavalikut. Kogu keskus oma olemuselt võiks ühtlasi olla  ka inspiratsioonikeskuseks, sest me ei müü ainult tooteid, vaid pakume ka ideid oma kodu või aia kujundamiseks,” rääkis taustaks Jeets ja lisas, et aega ehituseks ning poe sisutusega täitmiseks kulus kaheksa kuud. “Kuid teostamata ideid on veel väga palju”.

Uue keskuse asukohaks valiti Tartu äärelinnas asuv Roheline Äripark. ”Tartu sai Gardesti kodukohaks valitud seetõttu, et me ise oleme Lõuna-Eesti inimesed. Usume, et Gardestist saab omaette tõmbekeskus, mis hakkab loodetavasti inimesi Tartusse ja ka üleüldiselt Lõuna-Eestisse külaskäigule tooma. Paljud ettevõtted ja uued ideed on paratamatult koondunud rohkem Tallinnasse ja Harjumaale, soovisime suurema kodu- ja aianduskaupade valiku lähemale tuua ka Lõuna-Eesti inimestele,” sõnas Jeets. “Roheline Park sai valitud asukohaks üheltpoolt seetõttu, et tegemist on areneva piirkonnaga, mis asub täpselt Põhja-Eesti poolt lähenedes Tartu sissesõidul. Teiselt poolt aga tunneme Rohelise pargiga väga suurt sidet, sest üritame ka enda tegevuses olla võimalikult loodussäästlikud. Hoones kasutatakse nö. loodust ennast ja siiski seda säästes - nii energia, valguse kui ka vee osas.

Automaatselt liikuvate kardinatega kaetud läbipaistvad katused lasevad hoonesse võimalikult palju loomulikku päiksevalgust, mis võimaldab vähendada elektrivalguse osakaalu hoones. Soojal ja kuival perioodil avanevad katused automaatselt, tagades keskuses loomuliku ventilatsiooni. Ka klaaspindadelt kogutud vihma- ja kondentsvesi taaskasutatakse pärast filtreerimist taimede kastmiseks ning päikesepaneelide toodetud energia aitab osaliselt katta hoone energiavajadust.”

Kaubvalik on tõesti suur
Kaubvalik on tõesti suur

Vastse aianduskeskuse rajamise kogumaksumis oli 7,5 miljonit eurot. Keskuse valmimist rahastas Luminor. Gardest kodu- ja aianduskeskuse projekteeris Design Police Department, ehitasid Mapri Ehitus OÜ koos tehniliste lahenduste ja kontseptsiooni loonud Thermoflor B.V.-ga. Siselahendused töötas välja DeHaanRetail Supportgroep B.V.

Gardestis on töökoha leidnud 40 inimest. ”Meie personali tuumiku moodustavad oma valdkonna asjatundjad, kes on huvitatud aiandusest ning kodu sisustamisest - eluruumi sisutamisest laiemas tähenduses. Eesmärgiks on pakkuda külalistele head teenindust ning kvaliteetseid nõuandeid, seetõttu soovime panustada pidevalt töötajate koolitusse ning silmaringi laiendamisse. Selles osas on veel pikk tee minna, oleme sellega arvestanud.

Töötajaid on hetkel 40 ning võimalusel kaasame ka praktikante ülikoolist ja aianduskoolidest,” ütles Jeets. 

40 töötajat on ootamas kliente
40 töötajat on ootamas kliente

Gardesti hoone pindala on üle 6000 ruutmeetri, välimüügiala suurus on ligi 3000 ruutmeetrit, hoone kubatuur on 40 800 kuupmeetrit. Gardesti katusealune on 60% kaetud taimedega. Lillede, puude, põõsaste ja istikutega on esindatud paljud Eesti tootjad, ent silmailu pakkuvat rohelist tuuakse juurde ka Hollandist.

”Suurimaid tarnijaid hetkel ei tahakski välja tuua, sest on palju tooteid, mis mõneti uudsed ja ootame klientide tagasisidet ja aega katsetamiseks. Plaanis on pakkuda ja pakume ka hetkel Eesti tootjatele turustamisvõimalust, kuid hinnatasemelt on Eesti toodang siiski märgatavalt kallim - seda nii taimede kui toidukaupade osas. Eesti inimesed on ses osas üldiselt teadlikud ja on nõus kohaliku toodangu eest ka rohkem maksma,” sõnas loovjuht.

Aianduskeskus on avatud nii klientidele kui koostööpartneritele, tarnijatele
Aianduskeskus on avatud nii klientidele kui koostööpartneritele, tarnijatele

Küsimusele, mille poolest Gardest erineb teistest Eesti või Euroopa aianduspoodidest, vastas Kersti Jeets, et Gardest on enda kontseptsioonilt teisest Eestis asuvatest aianduspoodidest veidi erinev. ”Meie valik keskendub täielikult kodu ja aiaga seonduvatele kaupadele. Kaubavalik on lai, ka hinnaskaalalt erinev. Põhjust tulla on kõigil - saab tulla kogu perega aega veetma, kusjuures isegi viisakad lemmikloomad võib kaasa võtta. Tegevust jätkub nii vanematele kui ka lastele ning osturetke lõpus on võimalik ka kõht täis süüa,” vastas ta.

Need, kes armastavad e-poodelda, ka neile on mõeldud. ”E-pood on meil hetkel töös, sest soovime pakkuda võimalust ka nendele, kellel endal pole võimalik keskusesse kohale sõita. Esialgsete plaanide kohasel avame Gardesti e-poe suvel.”

Inimeste huvi koguda inspiratsiooni kodukujunduseks ja oma aia korrastamiseks, on suur. Kahe esimese avatud oldud nädala jooksul väisas uut aianduskeskust enam kui 30 000 klienti. “Inimeste huvi on olnud üllatavalt suur. Keskuse avamispäeval ning Maamessi ajal jäi meie 200 autole mõeldud parkla huvilistele liiga väikseks ning täis olid pargitud ka kõik teeservad. Ka praegu on huvi püsinud ning tühja parkla pärast muretsema ei pea. Juba esimese kahe nädalaga on keskust külastanud enam kui 30 000 inimest ning tundub, et huvi püsib. Kiiresti on lähenemas ka aianduse põhihooaeg - kevade lõpp ja suvi, seega oleme kõikide rohenäppude ning kodusisustushuviliste jaoks meeleldi olemas,” on Jeets rahul.

Aga milliseks kujuneb turuolukord ja nende positsioon aasta lõpuks, seda ta siisiki ei prognoosiks, selliseks prognoosiks on lihtsalt liiga vara.

Eestlane eelistab kvaliteeti ja ei pelga uudsust

Kersti Jeetsi sõnul on tore, kui klient küsib ja ka ise oma kogemust jagab – nii õpivad mõlemad osapooled. ”Kuigi laialt on levinud arvamus, et eestlased on tagasihoidlikud ning uutele ideedele pigem kinnised, julgeksime selle ümber lükata. Eesti inimesed on hetkel paremal järjel kui kunagi varem ning nad eelistavad järjest enam kvaliteeti ja uudsust, vastavalt võimalustele. Kui varasemalt võis näha, et inimesed soovivad tihtipeale nähtamatuna kaupluses ringi liikuda, siis nüüdseks on see järjest enam muutumas. Julgetakse abi ja nõu küsida klienditeenindajatelt ning oma kogemust ja tagasisidet ka teistega jagada,” rääkis kaupluse loovjuht ja täiendas, et innovatsioon aiakaupade osas puudatab eeskätt tehnikat, muus osas on oluline just lihtne esteetika ja looduslähedus; kemikaalid ja väetised muutuvad järjest enam orgaanilisemaks. ”Kõike, mida n-ö roheliselt kasvatad, võib julgesti ka suhu panna ja ka loodus on rohkem hoitud. Meie sortiment rohelise osas on iganädalaselt täienev, pakume taimi, millel juba piisav suurus ning mis on ka atraktiivse välimusega. Edaspidi tahaksime ka rariteetide või uudse otsijatele mõnd üllatust pakkuda. Tegelikkuses on ka taimemaailmas n-ö ainueksemplarid, mis tehtud käsitööna, meie valikus on nendeks aasatepikkuse tööna kujundatud puud erinevates vormides ning sellest tulenevalt vastavalt töö ja aja mahule ka erinevas hinnaklassis. Huvi ja uudishimu tavapärasest erineva vastu on olnud suur.”

Osale arutelus

Põllumajandus.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Pollumajandust sotsiaalmeedias

RSS

Põllumajandus.ee toetajad:

Valdkonna töökuulutused

Uudised