Kasemahlaga maailma vallutama

Mahla promomas
Mahla promomas

Saaremaa perefirma Öselstuff OÜ, kes kaubamärgi Öselbirch all kasemahlajooke toodab, laieneb jõudsalt maailma eri paigus ja seda nii toetuste, kui ühisrahastuse abil. Tänavu on plaan siseneda oma toodetega Saksamaa turule, lisaks ootab USA, Singapur ja Lõuna-Aafrika.

Öselstuff OÜ üks asutajatest, turundusjuht Anne-Liis Theisen rääkis, et idee kasemahlast jooke teha tulenes ettevõtjate enda harjumisest suviti hapendatud kasemahla heinateo ajal juua. „Vanaema meil Saaremaal alati kogus seda ning kui suveks tema juurde n-ö kolisime, siis võttis ta heinamaale alati oma hapendatud kasemahla kaasa ja pani kadakate alla varju, et siis jahedalt puhkepausidel juua saaks. Nüüd juba vanem olles, tekkis küsimus et miks kasemahla poest osta ei saa? Kuna mina ning mu õde Mirjam, ei ela enam Eestis vaid hoopis vastavalt Saksamaal ja Suurbritannias, siis seda teravam oli see küsimus meie jaoks - siit seda ju ei saa,“ rääkis Theisen ja lisas, et viimaste aastate jooksul on tulnud turule erinevaid pakkujaid kes küll valmistavad jooke värske mahla baasil, aga hapendatud kasemahl on nii Saksa kui Suurbritannia turul täiesti tundmatu. „Otsus lõpuks ettevõte alustada ning kasemahlajooke pakkuda tuli lõpuks erinevate kokkusattumiste tõttu.“

Mahl, mida hapendatakse, ostetakse Eesti kasemahlakogujatelt sisse. „Tänapäeval kogutakse seda vooliksüsteemiga, mitte enam nii, nagu meil vanaema seda jätkuvalt isetehtud puidust tilaga kogub. Mahl tuleb küll Eestist kuid täna kahjuks mitte Saaremaalt. Kuigi see oli meie esialgne idee, siis ei ole me veel suutnud leida kogujat Saaremaalt, kellel oleks nii vooliksüsteem kui ka mahesertifikaat,“ selgitas Theisen. „Mahtudega oleme sel aastal veel tagasihoidlikud, kuna me ei ole suutelised liiga suuri riske võtma. Kuigi Saksa turul on kindlasti  potentsiaali, siis on siiski liiga keeruline terveks aastaks ette ennustada, palju me mahla koguma peame.“

Pane oma toode lugu rääkima

Hea turundusega saavutab paljugi, abiks toetused ja ühisrahastusÖselstuffil endal tootmist täna veel ei ole, mahlade tegu ostetakse teenusena sisse, seda eelkõige seepärast, et enda riske vähendada. „Seni oleme investeerinud tootearendusse, mille puhul saime ka EASilt innovatsiooniosaku toetust. Muud investeeringud on läinud toote valmistamisse endasse, digiturundusse ning jooksvate kulude katteks,“ sõnas kasemahla turundaja. „Turunduse juures avastasime väga kiiresti, Kickstarteri raames, et välismaailmale peab kasemahla olemust kõigepealt selgitama: kust see mahl tuleb; kuidas ta tuleb; kuidas seda võtta; millal seda võtta; mis omadused mahlal on? See on selline tavaline küsimuste rida, kui toodet välismaalastele tutvustada. Kuigi müügiargumente on mitmeid, kasemahla enda tervislikkusest kuni meie jookide vähese suhkrusisalduse ja keskkonnasõbraliku hoiakuni, siis lõpuks jääb alati peale meie pere ja vanaema traditsioon. Paljudele tuleb seejuures silme ette klišeelik pilt blondidest, valgetes kleitides neiudest, kes lauldes üle heinamaa tantslevad. Nii mõnelegi olen siis naljaviluks “Saaremaa valssi” hakanud laulma. Tootevaliku poolest erineme me konkurentidest sellega, et pakume ainsana hapendatud kasemahla, mis ei ole kuumtöödeldud, on ilma lisatud suhkruteta ning ei sisalda säilitusaineid - elus loodus pudelis.“

ÖselBirchi toodang on säilitusainevaba mahetoodang
ÖselBirchi toodang on säilitusainevaba mahetoodang

Anne-Liis Theiseni sõnul on oluline oma tooteid erialamessidel promoda. Infot messide kohta, kus tasub osaleda, saab erinevatest kohtadest – Ettevõtluse Arendamise sihtasutus (EAS) on üks neist, kes head teavet jagab. „Pariisi messi, millel plaanime osaleda aasta lõpul, avastasime ühe EASi ekspordi seminari/töötoa raames. Andsime sealsetele kõnelejatele oma jooke proovida, nad maitsesid neid ning uurisid täpsemalt millega tegu ning nägid selles potentsiaali. Konkreetne mess millel osaleme toob aktiivselt kokku sisseostjad ning pakkujad ning seetõttu otsivad messi korraldajad teadlikult uusi ja põnevaid tooteid, et sisseostjate soovidele vastu tulla,“ sõnas ta.

Väikeettevõtjat aitab ühisrahastus ja toetused

Nüüd on Öselstuffil plaanis Saksamaa turule minna, lisaks ootab USA, Singapur ja Lõuna-Aafrika. „Plaan ongi suuresti sellest ajendatud, et mina elan juba kaheksandat aastat siin Saksamaal, oskan keelt ning saan siin kohapeal ise aktiivne olla. Lisaks sellele otsib klient siinsel turul ka järjest rohkem alternatiive kõrge suhkruga karastusjookidele ning väärtustab seejuures mahetoodangut ning lisaväärtust ehk joogi funktsionaalsust,“ rääkis plaanist Theisen.

Ta täiendas, et Kickstarteri ühisrahastuse projekti  saadi ka just seetõttu teha, et Theisen Saksamaal elab, kuna Eesti ei ole nende platvormi poolt veel toetatud. „Nägime seda kui võimalust koguda esimese tootmise jaoks raha ning samas ka kui toodete positiivset turundust üle maailma. Kuna pakkusime auhinnaks ka eksklusiivseid õigusi konkreetse turu edasimüügiks, siis nii saime huvitatud edasimüüjaid kolme riiki: USA, Singapur ja Lõuna-Aafrika. Küll aga lootsime sinisilmselt, et eksport nendesse riikidesse juba see aasta toimida võiks, mis on siiski väga ebatõenäoline. Liigume aga vaikselt edasi ning vaatame kuidas iga turg vastavalt areneb. Kohustusi me sellega endale palju peale ei pannud, kuna lepingujärgselt kaob nende eksklusiivsusõigus, kui esimese aasta jooksu teatud koguses tellimust ei tee. Huvi näitas üles ka Lõuna-Korea esindaja, kuid nendega katkes juba päris alguses suhe, kuna nende turu jaoks on vaja teha teste, mida me ei suutnud Eestis sel hetkel teha. Kõige suurem kohustus Kickstarteriga seoses oligi see, et nüüd enam tagasiteed ei olnud. Lubadused tuli täita, tootma hakata ning toetajatele ka kohale saata. Umbes 1/3 kogu Kickstarteri toetusest oli Eestist, ülejäänud jagunes välisturgude vahel,“ selgitas Theisen ühisrahastuse võimalusi.

EASi starditoetuse raames saadud toetusest on ettevõttel märkimisväärselt abi uue visuaali ning turundusvisuaalide väljatöötamisel ning sellega kaetakse ka messil osalemise kulud. „Küll aga jääb meil veel enda kanda suur osa tootmise finantseerimiseks ning turundusmaterjalide valmistamiseks Saksamaa turule. Kuna need summad on samuti kümnetes tuhandetes eurodes, siis otsin kohapeal aktiivselt investoreid, kes oleksid ka strateegilised partnerid Saksamaa turu avamiseks, kes aitaksid turule sisenemisel. Omal jõul oleme juba alustanud vaikselt kohvikutega, mis asuvad Kölni alternatiivsetes linnaosades, kuid suurtesse kettidesse sisse saamiseks on meil kindlasti vaja tuge ning kontakte,“ ütles Theisen.

Osale arutelus

Põllumajandus.ee toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Pollumajandust sotsiaalmeedias

RSS

Põllumajandus.ee toetajad:

Valdkonna töökuulutused

Uudised