Autor: Meelika Sander-Sõrmus • 15. august 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

CM: Lemkeni uued adramudelid võimaldavad olulist kütuse- ja materjalisäästu

Lemkeni atrade korpused, hõlmad ja raam erinevad täiesti senistest atradest.

„Lemkeni atrade korpused, hõlmad ja raam erinevad täiesti senistest atradest. Uut tüüpi hõlmamaterjal on süsinikurikkam, mis muudab materjali veelgi kulumiskindlamaks. Hõlmad ja rinnatükk kinnitatakse ilma poltideta kapuka külge – see uudne tehnoloogia võimaldab kulutada hõlma ca 25% rohkem kui poltkinnitusega hõlmal,“ selgitab Konekesko Eesti AS-i tootejuht Valdek Küppas.

 Samas pakub Lemken suurematele kündjatele profihõlmasid, mille kulumiskindlus on veelgi 25% suurem tänu suuremale süsinikusisaldusele. Adra raami uus konstruktsioon muudab põllumehe töö olulisemalt lihtsamaks, kiiremaks ja mugavamaks, kui ta saab muuta adra külgkallet künni ajal otse traktori kabiinist. See on eriti oluline omadus just kallakutel kündes, kus on vaja ühtepidi kündes külgkallet muuta, et künniviilud saaksid võrdsed.

Uus hüdraulikasüsteem Tansanit ja järelveetavatel adradel aitab kanda adra osalist raskust traktori tagasillale üle, vähendades rataste läbilibisemist. See hoiab kokku rehvide ja kütuse kulumise arvelt, lisaks tekitab rataste läbilibisemine tihest ehk mulla kokkupressimist künnivaos – vähem läbilibisemist tähendab vähem tihest.

„Täpne künniseadistus on materjalikulu ja kütusekulu vähendamiseks väga tähtis. Selle jaoks on Lemken välja töötanud rippes atradele spetsiaalse veotõmbeliini reguleerimissüsteemi Optiquick , millega reguleeritakse adra veotõmbeliin nii, et see jookseks täpselt traktori tagasilla keskmest läbi ja ader jookseb väga täpselt traktori taga. Atradel on väga oluline veotõmbeliini reguleerimise võimalus sest sellega pikeneb vaotalla, peitli ja tera kasutusiga,“ räägib Küppas ja lisab, et kuluvosade kasutusiga on Lemken arendanud teistest tootjatest oluliselt pikemaks kulumiskindlamate materjalide valikuga nii, et Lemkeni kuluvosade kõvadus on läbi materjali ühesugune. Kogu tarnitav toormaterjal läbib range kontrolli tehase metallilaboris ja praak tooraine saadetakse tarnijale tagasi.

Keskmiselt küntakse Lemkeni ühe peitli ja ühe teraga 55 hektarit, nii saab näiteks viiehõlmalise ja 10 korpusega pöördadraga künda umbes 550 hektarit. Eesti kündmisrekord Lemkeni 8-hõlmalise järelveetava pöördadraga kuluvosasid vahetamata on 1500 hektarit ehk ca 93 hektarit ühe tera ja ühe peitliga. „Eks see sõltub loomulikult pinnasest – savisel maal ja niisketes oludes on kulumine väiksem, kuivemas pinnases ja liivasel suurem,“ täpsustab Küppas.

Ribihõlmaline ader on Eesti oludes töökindlam

Lemken toodab 2-12 hõlmaga pöördatru. Erinevaid hõlmatüüpe on üheksa, millest kolm ribihõlmad, mis on mõeldud turba, liiva, savi ja kleepuvate muldadega põllu harimiseks ja kuus tavahõlma erinevate mullatüüpide ja künnitavade tarbeks. Viimaste aastate niiskete sügiste kogemused on näidanud, et ribihõlm on Eesti oludes märksa töökindlam, sest sellele kleepub vähem mulda.  Ribihõlma eelisteks on, et neid saab kiirelt ja ühekaupa vahetada, eriti kleepuvatel muldade korral on kiirvahetatavate hõlmadega võimalik terasribid vahetada plastribidega kiirelt ilma tööriistu kasutamata.

Atrade haardelaiuse muutmine on nii mehaaniline kui ka hüdrauliline. Sügavusratast on võimalik paigaldada adra keskele kui ka enne viimast hõlma nii, et vastavalt põldude suurusele on võimalik ise sobilik asend valida. Samuti on võimalik künda klassikaliselt üks ratas vaos või mõlemad rattad peenral. Adrad on saadaval 90-120 cm kapuka vahega vastavalt soovile ja künnitavale kas soovitakse suurt massi sisse künda või väikest. Adra raami kõrgus maast on 85 cm, mis on üks kõrgemaid turul pakutavatest.

Lemkeni loodud parim kivikaitsemehhanism vähendab peitlile mõjuvat jõudu ca 1000 kN , mis teeb takistuse ületamise kergemaks, vähendab kütusekulu ja kaitseb atra ja traktorit. Lisaks on kõik Eestis müüdavad Lemkeni adrad topeltkivikaitsesüsteemiga, mille puhul korpus on lisaks kaitstud poltkivikaitsega – suure takistuse puhul puruneb polt, mille tulemusena vabastatakse kapukas jättes adra ja traktori terveks.

Saksa tootja Lemken alustas pöördatrade seeriatootmist 1925. aastal, pärast esimese adra patenteerimist. 1972. aastal ettevõte laienes ning hakkas tootma ka muid põllutöövahendeid.

Täna töötab seitse põlvkonda ühele perekonnale kuulunud Lemkenis ligi 1100 töötajat. Külvikute ja mullaharimisseadmete tehase pindala on 55 000 m2 ning kogutoodangust moodustavad peaaegu kolmandiku adrad. Lemken toodab aastas üle 3500 adra ja ekspordib neist 2/3 ligi 60 riiki. Suuremad ekspordiriigid on Venemaa ja Prantsusmaa. Konekesko esindab Lemkeni atru 2000ndate algusest.

Loe lisa: www.konekesko.ee

 

                                         

Lemkeni uued adramudelid võimaldavad olulist kütuse- ja materjalisäästu.
Foto: Kati Plaamus Konekesko Eesti AS turundusjuht
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960