Autor: Meelika Sander-Sõrmus • 20. jaanuar 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

PRIA: Millega arvestada vaide esitamisel?

PRIA on haldusorgan ja meie otsused on haldusaktid. Kui klient leiab, et haldusmenetluse käigus või haldusaktiga on tema õigusi rikutud, võib ta esitada PRIA-le vaide.

Käes on pindala- ja keskkonnatoetuste maksmise aeg ning kuna selles valdkonnas tehakse kõige rohkem otsuseid, siis laekub sel perioodil ka enim vaideid. Nende sisu ja vormistamine on aga äärmiselt erinev. Juristide ja seadustega hästi kursis ettevõtjate koostatud vaided sisaldavad selgeid põhjendusi ja tõendeid selle kohta, millises osas ja miks klient PRIA otsuse vaidlustab. Lisatud on konkreetsed soovid, mida PRIAlt vaide tulemusel saavutada tahetakse. Teisalt saame ka väriseva käega kaustikulehehele kirjutatud läkitusi, kus ei vaidlustata otseselt midagi, vaid kirjeldatakse oma rasket elu, kehva tervist, katkist traktorit ja kurdetakse, et toetuse vähendamine niitmata põldude pärast teeb olukorra veel hullemaks.

Nii peab PRIA päris paljude pöördumise puhul kõigepealt otsustama, kas kirja pealkirjaga selgitus, palve,  avaldus, teade, pöördumine vmt tuleks üldse lahendada nagu vaiet otsuse peale. Tülikas on hakata lahendama kirja, kus pole viidet, millisest PRIA otsusest on jutt või miks kirjutaja meile oma selgitusi esitab – mida peaks PRIA neid arvesse võttes ümber tegema. Nii on vaidele sisulise vastuse andmise  keerukas ja aeganõudev, eriti siis, kui tuleb alustada kliendi käest täpsustuste küsimisega. Aga on pöördumisi, kus puuduvad  ka kontaktandmed või isegi taotleja nimi – on vaid loetamatu allkiri.

Mida saab vaidemenetluse korras haldusorganilt nõuda ja mida peab vaie sisaldama, sätestab haldusmenetluse seadus (eelkõige §-d 72 ja 76). Vaidemenetluse korras võib taotleda haldusakti täielikku või osalist kehtetuks tunnistamist, samuti saab vaide korras nõuda uue haldusakti/otsuse tegemist. Vaidemenetlus käigus saab koos haldusaktiga vaidlustada ka haldusmenetluse toimingut (nt kontrolli tulemusi).

Vaide esitamise tähtaeg on 30 kalendripäeva arvates päevast, mil isik sai/oleks pidanud vaidlustatavast aktist teada saama. Kes soovib vaiet esitada hiljem, peaks taotlema vaide esitamise tähtaja ennistamist ja esitama hilinemise põhjuse. Siinkohal tasub tähele panna, et vaide esitamise Tähtaeg ennistatakse vaid juhtumil, mil vaide esitamise tähtaeg on mööda lastud mõjuval põhjusel. Kui vaide esitamise tähtaeg on mööda lastud ja seda ei ennistata, tagastatakse vaie selle esitajale.

Vaides peaks kirjas olema vaide esitaja andmed ja vaidlustatava haldusakti või toimingu sisu. Seejärel tuleb kirjeldada põhjusi, miks vaide esitaja leiab, et haldusakt või toiming rikub tema õigusi ning panna kirja selgelt väljendatud nõue/taotlus. Vaidel peab kindlasti olema esitaja allkiri. Vajadusel tuleb lisada oma põhjenduste toetuseks asjakohased tõendid. Näiteks kui toetuse nõuete täitmata jäämist põhjendatakse oma pikaajalise haigusega, tuleks lisada seda väidet kinnitav arstitõend. Kui loomade karjatamise toetuse soovijal on loomi deklareeritust vähem ning ta põhjendab seda loomade vargusega, tuleb esitada koopia Politsei- ja Piirivalveametile esitatud varguseteatest.

Kui vaides on puudusi (PRIA vajab selle lahendamiseks täiendavaid andmeid või dokumente), annab PRIA sellest vaide esitajale teada  ning sel juhul tuleb puudused vaides kõrvaldada  10 päeva jooksul. Kui klient tähtajaks puudusi ei kõrvalda, võib haldusorgan jätta vaide lahendamata ja vaide tagastada. Tagastamisele kuulub ka nt selline vaie, mille lahendamine ei ole PRIA pädevuses.

PRIA lahendab esitatud vaided vaideotsustega, mis vormistatakse kirjalikult ning mis toimetatakse vaiete esitajatele kätte. Vaideotsuses märgitakse resolutsioon vaide lahendamise kohta, vaide rahuldamata jätmisel põhjendatakse rahuldamata jätmise põhjuseid.

Tuletame meelde, et kui soovite PRIA otsuste vaidlustamiseks esitada kaebuse halduskohtule, saate seda teha alles siis, kui olete läbinud eelnevalt vaidemenetluse. St PRIA tehtud haldusaktide osas on vaidemenetlus kohustuslik ning selle läbimata jätmisel kaebus tagastatakse.

Kui isiku vaie jääb vaidemenetluses rahuldamata või tema arvates on tema õigusi  vaidemenetluses rikutud, on tal õigus esitada kaebus Tartu Halduskohtule 30 päeva jooksul alates vaideotsuse teatavakstegemisest.

Vaided tuleks vormistada kirjalikult ja saata (soovitavalt tähitult) PRIA keskusse aadressil Narva mnt 3, Tartu 51009. Elektrooniliselt saab vaide saata e-posti aadressil [email protected] või faksida 7371 201.

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960