Autor: Väinu Rozental • 30. august 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuslap: Ei ole veel leiutatud masinat, mis tapamajas töö ära teeks

Enn Kuslap, Karjamõisa OÜ tegevjuht unistab laienemisest.
Foto: Väinu Rozental
Ligi paarkümmend aastat mitmel pool Pärnumaal tapamajateenust osutanud Enn Kuslap käivitas kolm aastat tagasi moodsa lihatöötlemise tehase ja hakkas ka lihakaupa tootma.

Are vallas Suigu külas asuv renoveeritud tootmishoone andis ettevõttele uue hingamise, tootmismaht kasvas, majandusnäitajad võtsid suuna üles ja lennutasid ettevõtte Äripäeva Gaselli TOPi. Kusjuures korduvalt – eelmisel aastal oli Karjamõisa kiiresti arenevate ettevõtete edetabelis 54. kohal ja tänavu 131. kohal. Ettevõtte käive kasvas mullu enam kui poole võrra ja kasum kahekordistus, seega võib firma jõuda taas Gaselli TOPi.

Tapamaja argipäev

Karjamõisa OÜ

Asutatud 9.05.2001;

Tegeleb liha töötlemisega;

Tegevjuht Enn Kuslap;

Omanikud: 51% Enn Kuslap, 49% OÜ Isisk Invest (100% Toomas Tuisk);

Gaselli TOPis 131. kohal (2014. aastal oli 54. kohal);

Töötajaid 15;

Müüb jahutatud veise-, lamba- ja ulukiliha ning suitsutatud ja vinnutatud lihatooteid. Valmistooted moodustavad käibest 4 protsenti;

Peamised edasimüüjad Eestis: hulgifirma OÜ Roverto, OÜ Viljandi Render, OÜ Konju Talupood, OÜ E-Toidupood, OÜ Tüdrukud, OÜ Laane Kaubandus;

2015. aastal läks eksporti 55 protsenti toodangust.

Kelle jalg tatsub, selle suu matsub. „

. „

Lihatöötleja kolm soovitust

1.

Tee seda, mida oskad.

2.

Tulemus sõltub meeskonnast

3.

Tunneta kliendi vajadusi.

Toodang ei mahu ära

Enn Kuslap

Lõpetanud 1993. aastal EPMÜ veterinaaria eriala;

Töötanud 1993-1997 Suigu kolhoosi ja sellest välja kasvanud OÜ Suigu peaveterinaarina;

2002 sügis – 2007 sügis oli Are vallavanem;

Omab 33,33% OÜst Hiiumaa Lihatööstus, mis tegeleb veiste ja lammaste töötlemise ning lihatoodete tootmisega.

Kuslapi sõnul on enamik klientidest suurtalunikud, kuid teenustööd tehakse ka ühe looma pidajale. „Me võtame eluslooma sisse, aga arveldamine käib tapakaalu ehk lihakeha järgi,“ ütleb ta. „Kui klient tahab saada oma loomast toodangut, kas siis spetsiaalselt lõigatud värske liha tükke või valmistoodangut, maksab ta meile selle teenuse kinni. Me oleme väga paindlikud ja see on meie eelis.“

Karjamõisa põhitoodang on värske liha. „Meie märksõna on jahe liha,“ toonitab Kuslap. „Eesti turul saab pakkuda värsket liha ja seda saab ka välja müüa. Külmutatud liha tuuakse toorainena pigem Eestisse sisse. Kui sa koduturul kellelegi pakud külmutatud liha, siis öeldakse ei, sest poolakas müüb poole odavamalt.“

Kõige töörohkem aeg on Karjamõisal sügisel, ulukihooajal palgatakse tapamajja kaks lihunikku juurde ning töö käib kahes vahetuses. Töödeldakse suurulukeid: karu, põtra, kitse, hirve ja metssiga. „Meil on koostöö jahimeeste seltsidega, ent kõige suurem lepingupartner on üks Soome kontsern, mis ostab ulukeid Eestist kokku ning toob need meile töötlusesse,“ seletab Kuslap. „Teeme neile alltöövõttu, ulukid lähevad Soome nii lihakeredena kui valmislõigatuna vaakumpakendis ja veidi teeme ulukilihast tooteid ka.“

Kuslap lisab, et ega soomlane Eestis tehtud ulukivorsti siiski väga ei taha, ta tahab soome retseptide järgi tehtud vorste. „Soomlased koostööpartnerfirmast käisid hiljuti siin ja andsid meile oma retsepti,“ jätkab Kuslap. „Hakkame sügisel katsetama, kas suudame soomlaste jaoks teha head vorsti. Soomlane tahab ju hirmsasti ulukiliha süüa ja kui me suudame selle veel maitsvaks vorstiks teha, teeniksime palju rohkem.“

Loe pikemalt Äripäevast.

Mis on kiire kasvu põhjused?

Aastatel 2012-2014 kasvas Karjamõisa OÜ käive 2,89 korda ja ärikasum 6,57 korda.

1.

Uus tapamaja

2.

Eksport Hollandisse.

3.

Koostöövaim.

„Ma sain aru, et paljalt tapamajaga ei jää vee peale,“ põhjendab Karjamõisa OÜ tegevjuht Enn Kuslap, miks ta koos kompanjoniga investeeris uude tootmishoonesse miljon eurot. „Kui sul on erinevad valdkonnad, siis on sul vangerdamisvõimalused ning saad müüa erinevaid tooteid. Muidugi mõtlesin ka sellele, et kuna Eesti turg on väike, tuleb leida ekspordivõimalusi ja hakata müüma väljapoole.“

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960