Autorid: Põllumajandus.ee , põllumajandus.ee • 12. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Keskkonnatasud seotakse KIKist lahti

Keskonnaminister Siim Kiisler
Foto: Äripäev AS
Edaspidi ei suunata keskkonnatasusid otse Keskkonnainvesteeringute Keskusele (KIK), vaid need kogutakse riigieelarvesse ja KIKi projekte rahastatakse edaspidi eelarvest.

"Senist süsteemi on riigikontroll kritiseerinud juba 2008. aastast saadik, sest keskkonnaprojektide rahale on konkureerinud teiste kõrval ka keskkonnaministeerium ise ning selle muud allasutused," selgitas keskkonnaminister Siim Kiisler seaduseelnõu koostamise põhjust.

Varasem süsteem ei olnud läbipaistev, sest puudus kindlus nii selles, kui palju taotleb ministeerium ise, ega olnud võimalik hinnata riigieelarvet. Samuti ei paistnud see ministri sõnul hea välja taotlejatele.

Sellega, et keskkonnatasude ja KIKi projektide omavahel lahtisidumine võiks vähendada kindlust, et projektid vajaliku summa riigieelarvest kätte saavad, Kiisler ei nõustu. "Esiteks on meil rahandusministeeriumiga kokkulepe, et kogusumma jääb ka riigieelarves samaks, teiseks ei olnud KIKi projektide rahastamine kindel ka varasema süsteemi järgi."

Loetelu järjest lühem

Kiisleri selgitusel muutis näiteks 2016. aastal riigikogu keskkonnatasude seadust nii, et KIKi ei läinud enam energeetiliste maavarade — turba ja põlevkivi — ressursitasud. Lisaks vähendati vee erikasutusõiguse tasu ja kaevandamisõiguse tasude laekumist keskusele poole võrra.

Uuesti muudeti seadust mullu, kui piirati veelgi maavarade loetelu, mille ressursitasud KIKile otse eraldati. Muudatuse tulemusena läheb KIKi kaevandamisõiguse tasudest ainult aluspõhja maavarade, nagu lubja- ja dolokivi, ja avalike veekogude põhjas olevate maavarade ressursitasu.

Tegelikult ei piisa sihtotsarbelistest eraldistes juba praegu KIKi keskkonnaprogrammi jaoks. "Piirang on jäänud ajale jalgu, kuna see ei taga praeguste hindade ning keskkonnaprogrammi mahu juures eesmärkide täitmist ega ka strateegilise planeerimise põhimõtete järgimist," märgitakse eelnõus.

"Selles mõttes võib küll öelda, et rida riigieelarves on projektide kavandamise baasina kindlam tagatis, kui oli varasem süsteem," ütles Kiisler.

Arvestas riigikontrolli kriitikat

Varasema süsteemi üks probleem oli Kiisleri sõnul ka bürokraatia, kui ministeerium või allasutused KIKilt raha taotlesid, siis tuli selleks teha projekt, mida KIKi töötajad omakorda kontrollisid, siis hiljem veel kontrollisid ja auditeerisid.

Loe täismahus artiklit Äripäeva veebist.

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960