Ajud – konkurentsitult parim Eesti ekspordiartikkel

Nutiaianduse Click & Grow tegi kümne aasta eest globaalsel turul imelise stardi. Mis hoiab seda ettevõtet tegijana täna, kui kui esimene kümnend on täis saamas?

Click & Grow asutaja Mattias Lepp Tallinna kontoris  Foto: Andras Kralla

Click & Grow asutaja Mattias Lepp on sel nädalal peetava firma 10. sünnipäeva eel silmnähtavalt põnevil. On ka põhjust.

Kui midagi väga ootamatut ei juhtu, peaks väike Smart Herb Garden lõpuks ometi muutuma kogu maailma kodudes sama tavapäraseks kui televiisor või mikrolaineahi. Ja Click & Grow ootab järgmise 3–4 aasta jooksul kahekordset aastakäibe kasvu.

Kümne aasta jooksul kogunenud teadmised materjalidest ja taimekasvatusest on end lõpuks ära tasunud. Mitu hiiglaslikku, koduelektroonika tootjate tippu kuuluvat ettevõtet on õige pea tulemas turule oma nutiaedadega, mis põhinevad Click & Grow tehnoloogial.

Ehkki kõik võinuks minna kardinaalselt teisiti, arvestades paari aasta eest võetud riske. Siis tõmmati täiega pidurit ja loobuti väga paljust, mille nimel aastaid pingutatud. Hind, mida muutuste eest maksti, oli kõrge. Kuna Click & Grow loobus moekate trendide järgimisest, jäid nad riskiinvestorite rahast ilma. Väliskaubandus- ja IT-minister Kert Kingo ei pea enam muretsema, et Click & Grow on ikka veel start-up: nüüdsest kasvab firma ka orgaaniliselt, mitte ainult riskikapitali toel.

Mis Click and Grows juhtus?

Kümne aasta tagune algus oli tormiline. Lillepott, kus kosmosetehnoloogia abil kasvav tomatitaim juba kuu aja pärast saaki andis, tõi Mattias Lepale Ajujahi konkursil peavõidu. Järgnes enneolematu menu kogu maailma meedias. Äripäevast New York Timesini välja ilmusid artiklid enneolematust Smart Potist, kuhu vala ainult korra kuus vett ja kõik ülejäänu teeb tark masin ise. Ei surevatele toataimedele, kui perenaine puhkusereisile sõidab!

Seejärel algas argipäev, täis uusi väljakutseid ja tagasilööke. Ainuüksi muudatus, kus Smart Poti lihtsustamise käigus loobuti võimalusest tarkvara lillepotti laadida, tõi kaasa arvukate IT-fännide pahameele.

Samm-sammult liiguti visalt edasi. Ühtainsat taime kasvatava Smart Poti asemel hakati tootma juba kolmetaimelist Smart Herb Gardenit, millele lisati ka valgustus. Selle jaoks Kickstarteri kampaania abil kogutud 625 000 dollarit viis firma Kickstarteri kõigi aegade 50 parima eduloo hulka.

Müügitegevus edenes ja käive kasvas. Kliente tekkis üle maailma, isegi Alaska ääremaadel, kuhu kuller tõrkus pakki kohale viimast.

Et kogu maailmas muutus järjest popimaks linnapõllunduse trend, sihtis ka Click & Grow fookuse intelligentsete linnafarmide rajamisele. Valmis moodulitest koosnev Smart Farm, mis võimaldas kasvatada siseruumides tuhandeid maitserohelisi ja salattitaimi. Et Click & Grow tehnoloogia kasutab 95% vähem vett kui traditsiooniline põllumajandus, tundus Smart Farm olema turul võitmatu.

Ent samal ajal jälgis Mattias Lepp hoolikalt globaalseid toidutrende. Analüüsi tulemused olid tema jaoks kõike muud kui rõõmustavad. Teadaolevalt teenib maailmas kasumit vaid üks Tokyos asuv linnafarm. Salati- ja maitsetaimede äri on tegelikult karmim kui välja paistab. Kasvatajale jääb igast dollarist, mis lõppklient maksab, vaid 7,8 senti. Ülejäänu jaguneb töötlejate, logistikute, kaupmeeste jt vahel. Linnafarmid ei ole suutnud lõigata tarneahelast vahepealseid etappe välja ja nüüd konkureerivad nad sellele õnnetule 7,8 sendile koos tavapõllumeestega. See ei ole kerge, sest linnafarmis kasvatatud toidurohelise omahind on põllul kasvanud taimedest kuni 6 korda kallim.

Tasub teada

Hüperlokaalse nutiaiaga lahendab 4 probleemi

Vitamiinirikka, värske ja tervisliku toidu puudus. Maailmas napib kuni 50% inimestel sellist toitu. Üks portsjon üli­värsket salatit vähendab äkksurma ja südamehaiguste riski 35% ulatuses.

Raiskamine. Valmispakendite ajastul läheb kodudes raisku kuni 60% kasvatatud maitse- ja salatirohelisest. Kodusest nutiaiast tarbid täpselt nii palju kui vaja.

Biofiilia. Toa-aiandus on suurepärane ravim depressiooni vastu, aidates hoida sisemist tasakaalu.

Tervislikud näksid. See tähelepanek pärineb Mattiase enda perest. Lapsed, kes muidu ülemäära salatirohelist ei armasta, rebivad möödaminnes hea meelega nutiaiast lehekese näksimiseks.

Tõsi, Tokyos, New Yorgis ja Los Angeleses leidub inimesi, kes on nõus maksma linnafarmi salatipaki eest 6 korda kallimat hinda kui tavapoes. Aga kas neid on piisavalt, et äri oleks jätkusuutlik?

Mattias Lepp otsustas pöörduda tagasi juurte juurde. “See oli hetk, kus pidime endale ausalt vastama, kas läheme linnafarmide globaalse hype’iga kaasa või usume numbreid. Loobusime suurte linnafarmide ehitamisest. Vaatasime suures osas ümber oma sisemised protsessid ja tiimi, sest suurte farmide ehitajail polnud enam midagi teha. See oli väga raske otsus.”

Sihtmärk on kodune aknalaud

Ettevõte keskendub taas hüperlokaalsele ruumile – kodud, restoranid, haiglad, lasteaiad. Kohad, kus rohelist taime toidu sisse või peale pannakse. Turule toodi kolmanda põlvkonna Smart Gardenid, lisaks 3-taimelistele ka 9-taimelised. Rohkem kui kunagi varem on panustatud disainile.

Mattias Lepp ütleb, et maailm on Click & Grow nutikate aedade koopiaid täis.  Foto: Andras Kralla

Erinevalt aga kümne aasta tagusest ajast on turg Click & Grow nutikate aedade koopiaid täis, neid lisandub 1–2 kuus. Sellesse suhtub Lepp aga ootamatult leebelt. “Kui aastaid tagasi jõudis meie kontorisse esimene kopeeritud toode, tegime tõsise võidutantsu ja peo,” rääkis ta. “See oli esimene märk, et keegi teine oli meie potentsiaali märganud. Võtsime seda pigem kui tunnustust.” Ta lisab, et üks ettevõte ei suuda iialgi inimeste toitumisharjumusi muuta, seepärast suhtub ta üha rohkem konkurentidesse kui liitlastesse ja õpetajatesse. “Oleme läbi aastate ostnud kõikvõimalikud turule toodud sarnased tooted, need üksipulgi lahti harutanud, õppinud ja kopeerinud. See on oluline õppematerjal.”

Ajud kui konkurentsieelis

“Nutiaia kopeerimine on äärmiselt lihtne – see võtab pool tundi aega. Meie konkurentsieelis on hoopis materjalides ja taimegeneetikas, ja sellel põhinevates taimekapslites,” ütleb Lepp.

“Kõige selle kopeerimiseks kulub aastaid. Ma ei hoople, aga tänu Eesti materjaliteadlastele, keemikutele ja taimegeneetikutele olemegi siin maailma parimad.”

Sadade tuhandete testimiste järel on Click & Growl maailma parim kollektsioon seemnetest, mis siseruumides ja väga erinevates looduslikes tingimustes üldse saaki anda suudavad. Materjali-, taime- ja tarkvaraspetsialistide teadmiste abil on saavutatud imelisi tulemusi. Kui veel kolm aastat tagasi kaalus keskmine salatitaim 30 grammi, siis nüüd neli (!) korda rohkem, 120–150 grammi. Ja seda ilma igasuguse geneetilise muundamiseta. Vitamiine on neist taimedes keskmiselt 2 korda rohkem kui senistes poesalatites, basiilik sisaldab head lõhnaainet kuni 600% rohkem.

Seadmete montaaž tehakse Hiinas, kuid seemneid, kasvupinnast ja -aineid sisaldavad taimekapslid, mis on firma peamine intellektuaalne vara, valmistatakse Eestis. Ka kapsel on tundmatuseni muutunud. See maksis algaastail 20 dollarit, nüüdseks on hind langenud jaekaubanduses 3 dollarini ja eesmärk on jõuda alla poes müüdava tavarohelise hinna.

Nutiaed ja lõhutud uks

Ühel Click & Grow nutiaia varasemal versioonil hakkas siis, kui vesi otsa lõppes, indikaatorlamp vilkuma. Vilkumine oli veidi igav ja häiriv, tiim otsustas vilkumise põnevamaks muuta. Nii hakkaski seade vee lõppemisel saatma morsekoodi abil SOS-signaali (kolm lühikest signaali, kolm pikka ja taas kolm lühikest). Ühel päeval tuli Rootsist tagasiside, et politsei oli seal maha lõhkunud ühe nutiaia omaniku majaukse, sest naabrid nägid läbi akna SOS-signaali, järelikult on keegi hädas. Politsei reageeris silmapilkselt – tungis majja ja leidis… abi vajava lillepoti. USAst aga tuli tagasiside, et vilkuv lamp oli ühel inimesel esile kutsunud epilepsiahoo. Nüüd on uutel toodetel asemel mehaaniline indikaator.

Jaga lugu:
PÕLLUMAJANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad põllumajanduse uudised igal nädalal enda postkasti.

Pollumajandus.ee toetajad:

Meelika Sander-Sõrmus
Meelika Sander-Sõrmuspollumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Ana Madismäe
Ana MadismäeReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150