17 juuli 2018
Jaga lugu:

Zetor – traktor mõtlevale põllumehele

Juba rohkem kui 70 aastat Tšehhimaal toodetud Zetori traktorid on sobilik valik neile mõtlevatele põllumeestele, kes tahavad endale soodsat, töökindlalt ja väheste kuludega abimeest.

Zetori Eesti esindaja Specagra müügijuhi Kristjan Andersoni kinnitusel on Zetori plussideks madal kütusekulu ning soodne järelteenindus ja odavamad varuosad kui traktoritööstuse gigantidel. „Kui hinnavahe sama välba peale on konkurendiga võrreldes 3-4 korda, siis on see märkimisväärne kokkuhoid,“ märgib ta.

Lisaks on Zetori plussiks ka reaalne kokkuhoid kütuse osas. „Meil on üks klient, kes 4-hõlmalise adraga ja 120-hobujõulise traktoriga kündes sai keskmiseks kütusekuluks 11 liitrit tunnis, ühe konkurendi traktori kütusekulu samades oludes oli aga 17 liitri kanti,“ räägib Anderson. „See teeb vaheks 6 liitrit tunnis ja arvestades kui palju mootori töötunde aastas tuleb, näiteks 500 kuni 1000 tundi intensiivse põllumajanduse korral, on tulemuseks märkimisväärne,“ lisab ta. Seejuures ei kasutata traktorit vaid ühe aasta jooksul, seega kasvab kokkuhoid aastate lõikes veelgi.

Ka on Zetori Eesti esindaja rollis olev Specagra palju panustanud traktorite müügijärgsesse teenindusse. Nii on ettevõttel kolm hooldusmeeskonda, mis remondivad ja hooldavaid traktoreid otse kliendi juures, aidates nii vähendada seisakutele kuluvat aega.

Kokkuhoidu pakub ka see, et olulisemad varuosad Zetori traktoritele on olemas Eestis olevas laos,  keerukamate remontide korral jõuavad vajalikud detailid hiljemalt kahe päeva jooksul kohale otse tehasest. See tähendab kliendile seda, et isegi tihedal tööajal on traktori seisuajad sisuliselt minimaalsed.

Zetori edulugu sai alguse II maailmasõja järel

Zetori kui traktoritootja sünnipäevaks loetakse 15. märtsi 1946, kui valmis said kolm esimest traktorit Zetor Z 25.

Töö uue kodumaise traktori loomisel nimel algas aga tegelikult juba aastajagu päev varem, kui vastav ülesanne anti 1945. aasta juunis insener František Musilile.

Nimi Zetor on seejuures viide traktori sünnikohale ja sõnale traktor. Kui tähte Z (loe Zet) kasutati varasema relvatehase Zbrojovka tehase logona, siis sellele liideti sõna „tractor“ kaks viimast tähte. Nii sündiski uus bränd Zetor.

Juba 1947. aastal õnnestus tehasel müüa 3500 traktorit, neist kolmandik läks ekspordiks Iirimaale, Poolasse, Taani ja Belgiasse. Ühes päevas suudeti toona toota kuni 28 uut traktorit.

10 000 toodetud traktorini jõuti 1949. aasta veebruaris. Ettevõtte toodang rändas ühe laialdasemalt ekspordiks: sihtriikideks olid näiteks Birma, Ghana ja Iraak.

Tänaseks on Zetor tootnud üle 1,3 miljoni traktori ning neid on tarnitud rohkem kui 130 riiki. Praegusest toodangust läheb suurem osa koduturust väljapoole: näiteks 2015. aastal läks ekspordiks 68 protsenti kõigist toodetud traktoritest.

Veel on Zetori traktorite tugevaks küljeks toodagu pidev arendamine, mis on kunagi Tšehhi „Bellarussi“ mainet kandvat traktori disaini ja kvaliteedi toonud ühe lähemale mainekatele Lääne traktoritele.

Kõik see on kokkuvõttes mõjunud positiivselt klientide usaldusele: näiteks Leedus, kus Zetorit esindab samuti Specagra, on Zetori traktorid olnud pidevalt viie enimmüüdud traktorimargi seas.

Eestis lood nii roosilised pole: siin Zetor olnud erinvatel põhjustel traktori müügis olnud esikümne piiri peal. See on aga tulemus, mida saab Specagra siinsete esindajate kinnitusel kindlasti parandada. „Varem on parimatel aastatel Eestis müüdud aastaga kuni 45 uut Zetori traktorit, see on tulemus, mis täiesti saavutatav ka praegu,“ arvab Specagra müügijuht Kristjan Anderson.

Specagra jaoks on positsioon selle tulemuse püüdmiseks väga hea, sest traktoritootja uhiuute esindajatena Eesti turul (vastav leping kehtib 2018. aastast), saavad nad olla paindlikud ja leida lahendusi ka nõudlike klientide vajadustele.

Zetori üheks eeliseks konkurentide ees on see, et suurem osa traktoreid saab ettevõtte enda poolt toodetud mootorid ja käigukastid. Erandiks on vaid tootevaliku kõige väiksem mudeliperekond Major, mille südameks on Deutzi töökindlad ja ökonoomsed diiselmootorid. „Kui Zetor on keskendunud heade neljasilindriliste mootorite arendamisele, siis pole mõtet hakata uuesti ratast leiutama ning lihtsam on osta kõrvalt töökindel jõuallikas,“ märgib Anderson.

Oma hinnalt pole Zetori traktori küll kõige odavamad, samas annab nende hinnataset kirjeldada sõnaga mõistlik.  80-hobujõulise mootoriga Zetori traktorite hinnatase algab umbes 25 000 eurost (pluss käibemaks), 80 kuni 120-hobujõulise mootoriga Zetor Proximate hinnad jäävad 35 000 ja 45 000 euro vahele, kuni 150-hobujõulise mootoriga Zetor Forterra hind jääb aga kõrgemale 50 000 eurost.

Selle sügisel lisandub tootevalikusse taas 170-hobujõulise mootoriga Zetor Crystal, selle traktori hinnaklass jääb juba üle 75 000 euro piiri.

Zetor ei paku ühtegi traktorit võimsusklassi üle 200 hobujõu, sest see turg on suurte tegijate käes ja sinna tungimine väga mahukaid investeeringuid. Selle asemel on lihtsam teha koostööd: näiteks 45-hobujõulised Zetori traktorid valmivad koostöös traktoritootjaga Tym.

MIS ON MIS?

Zetori traktorite valiku kolm kõige olulisemat mudelit

Zetor Major

Mootori võimsus 60 kuni 80 hobujõudu. Traktorit pakutakse kahes versioonis: lihtsam ja mehaaniline Major CL ning keerukam ja rohkemate võimalustega ja hüdrostaatilise reversiga Major HS. Major on universaalne põllumajanduslik keskklassi ratastraktor. Ta on disainitud väiksemate peretalude jaoks, aga on kasutatav ka kergtöödeks metsas ja kommunaalteenusteks. Major traktorid on varustatud reeversi, ning neljaastmelise, täielikult sünkroonitud ja kolmeastmelise kordistajaga käigukastiga.

Traktorid on varustatud mehaaniliselt juhitava hüdraulikaga.

Majori tippkiirus on versioonist sõltuvalt kas 40 (HS) või 30 (CL) km/h. Kolmepunkti tõstesüsteemi tõstejõud on kuni 3,3 tonni (CL-l 2,4 tonni).

Zetor Proxima

Proxima traktorid on varustatud 4-silindriliste Zetor mootoritega, mis pakuvad 80-120 hobujõudu. Klientidele pakutakse mudelit Proxima kolmes erinevas versioonis: CL, GP ja HS. Proxima CL mudelil on universaalne, mehaaniline käigukast, mis on ainus saadaval olev tigukäiguga (200 meetrit tunnis). Proxima GP mudelil on moodsam käigukast koos kaheastmelise pöördemomendi kordistajaga (PowerShift). Proxima HS-mudelil on kõige kaasaegsem lahendus kolmeastmelise pöördemomendi kordistaja (PowerShift) ja hüdraulilise reeversiga (PowerShuttle).

Proxima traktorid on varustatud kuni nelja hüdraulilise kiirühendusega ja elektrohüdraulilise juhtimisseadmega (EHR). Maksimaalne tõstekoormus kuni 42 kN on vajalik suurte seadmete kasutamisel.

Traktoril on ka hüdropidurid neljal ratta.

Zetor Forterra

Mootori võimsus 100 kuni 150 hobujõudu.

Forterra tootevalikus on kolm: Forterra CL on varustatud neljasilindrilise mootoriga, mille võimsus on 96 hj kuni 136 hj ja 24/18 käigukast. Erinevalt põhimudelist on Forterra HSX varustatud moodsa 30/30 käigukastiga, millel on hüdrauliline reevers. Parim mudel Forterra HD pakub suuremat võimsust (kuni 147 hj), sellel on tugevam kere, vedrustusega esisild ja multifunktsionaalne juhtpaneel. Forterra valikul saab valida nelja- või viiekäigulise käigukasti vahel, millel on planetaar ja kolmeastmeline pöördemomendi kordistaja (PowerShift). Forterra HSX ja HD mudelitel on hüdrauliline reevers (PowerShuttle).

Maksimaalne tõstekoormus kuni 77 kN või 85 kN.

Täiesti uus on ka täisdigitaalne LCD armatuur, kus korraga saab jälgida kõiki olulisi näite, alates kütusekulust ja lõpetades mootori hetke jõukasutusega. Sellest aastast on võimalik valikuliselt võtta vedrustusega esisild. Koos kabiini vedrustuse ja istme õhkvedrustusega muudab see sõitmise halbades tingimustes väga mugavaks.

Jaga lugu:
PÕLLUMAJANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad põllumajanduse uudised igal nädalal enda postkasti.

Pollumajandus.ee toetajad:

Enimloetud
Meelika Sander-Sõrmus
Meelika Sander-Sõrmuspollumajandus.ee juhtTel: 555 33 789meelika@pollumajandus.ee
Ana Madismäe
Ana Madismäereklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150Ana.Madismae@aripaev.ee