14 jaanuar 2019
Jaga lugu:

Bayer on ette võtnud suured muudatused - kasum oodatust suurem

Bayeri Lätis asuvas keskuses tehakse palju erinevaid põldkatseid.  Foto: Meelika Sander-Sõrmus

Bayeri kasum oli 2018. aasta kolmandas kvartalis oodatust suurem, aga eelmise aastaga võrreldes suurt kasvu ei toimunud. Ühtlasi on ettevõte kasumlikkuse parandamiseks ette võtnud suured muudatused.

Kvartalitulemustele aitasid kaasa Loomade veresoonkonna haiguste ravimi Xarelto suuremad tellimused. Negatiivselt mõjutas tulemusi loomade tervise üksuse müügikäive ning tugevam euro, vahendas Reuters.

Kolmanda kvartali kulumieelne kasum (EBITDA) ulatus 2,2 miljardi euroni, teatas ettevõte 23. novembril. Reutersi küsitletud analüütikud prognoosisid kasumiks 2,05 miljardit eurot. Käive kasvas 1,9 protsenti, 9,9 miljardi euroni.

Bayeri üks populaarsemaid tooteid on insuldivastane ravim Xarelto, mille müügikäive ulatus kvartalis lausa 933 miljoni euroni. Müügikasvule aitas kaasa asjaolu, et ravimit on võimalik välja kirjutada varasemast rohkemate haiguste puhul.

Monsanto mõju tulemustele väiksem

Loomade tervise üksuse kasum vähenes poole võrra, 44 miljoni euroni. Peamise põhjusena tõi ettevõte välja, et lemmikloomade omanikud USAs ostsid suurema osa ravimitest aasta esimeses pooles.

Bayeri poolt omandatud Monsanto mõjutas põllumajanduse hooajalisuse tõttu tulemusi vähem. Vaid 20 protsenti Monsanto terve aasta kogukasumist teenitakse aasta teises pooles.

Bayer teatas, et ettevõtte vastaste kohtuasjade arv on kasvanud 600 võrra, 9300ni. Peamiselt süüdistatakse ettevõtet selles, et Monsanto Roundupi ja Ranger Bro taimekaitsevahendid võivad tekitada vähki. See on ka üks peamisi põhjuseid, miks Bayeri aktsia on tänavu langenud 37 protsenti.

Bayer on rahvusvaheline ettevõte, mille peamised tegevusvaldkonnad on tervishoid ja põllumajandus. Firma toodab nii inimestele kui ka loomadele mõeldud ravimeid, toiduaineid ja tooraineid.

Bayeri aktsiahind, allikas: Reuters  

Olukorda püütakse parandada

Selleks, et olukorda parandada, teatas Bayer novembri lõpus, et plaanib mitmete äride müüki ning tuhandete töökohtade kaotamist.

Kaalutakse nii Coppertone’i päikesekreemide, jalahooldustoodete Dr. Scholli kui ka tervishoiu divisjoni Merck & Co restruktureerimist või müüki. Merck & Co omandas Bayer 2014. aastal 14 miljardi dollari eest.

Juba praegu otsitakse ostjat loomade tervise üksusele, mis on tööstuses suuruselt viies ettevõte. Analüütikute sõnul võib selle väärtus olla 6-7 miljardit eurot. Üksuse müügikäive ulatus 2017. aastal 1,57 miljardi euroni, mis moodustab grupi käibest 4,5 protsenti. Bayer tahab müüa ka 60protsendilise osaluse Saksamaa kemikaalide tootmise firmas Currenta.

Selleks, et oma positsiooni ja konkurentsivõimet parandada, plaanib Bayer vähendada töökohtade arvu 12 000 võrra. Kokku pakub firma praegu üle maailma tööd 118 200 inimesele.

Analüütikud on optimistlikud

Bayeri aktsia on tänavu küll tublisti langenud, aga analüütikud prognoosivad, et järgmise aasta jooksul peaks toimuma tugev taastumine.

Bayeri aktsiat katab Reutersi andmetel kokku 27 analüütikut – 21 neist on andnud aktsiale ostusoovituse, viis soovitab hoida ning üks müüa. Ettevõtte järgmise 12 kuu keskmine hinnasiht on 93,49 eurot, mis tähendaks, et praeguselt tasemelt tõuseb aktsia 45 protsenti.

Kui vaadata peamisi suhtarve, siis Bayeri ettevaatav hinna ja kasumi suhe on 9,36 – sektori keskmine on samal ajal 13,95. Dividenditootlus ulatub 4,38 protsendini. Mõlemad näitajad on küllaltki atraktiivsed.

Ettevõte teatas, et nende eesmärk on teenida 2019. aastal kasumit 6,8 eurot aktsia kohta. Tänavuseks kasumiks prognoosib Bayer 5,7-5,9 eurot aktsia kohta. Kulumieelse kasumi marginaal peaks 2022. aastaks tõusma 30protsendini. Praegu on see näitaja 26,5 protsenti.

Autor: Mait Kraun, kaasautor

Jaga lugu:
PÕLLUMAJANDUSE UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad põllumajanduse uudised igal nädalal enda postkasti.

Pollumajandus.ee toetajad:

Meelika Sander-Sõrmus
Meelika Sander-Sõrmuspollumajandus.ee juhtTel: 555 33 789meelika@pollumajandus.ee
Ana Madismäe
Ana Madismäereklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150Ana.Madismae@aripaev.ee