Norra lõhetootja Leroy Seafoodi aktsiagraafik on aasta algusest teinud paar järsemat langust. Üldiselt paistab siiski, et Norra kalatootjad on suutnud kriisioludele kiiresti reageerida.
- Restoranide ja hottelide asemel jõuab lõhe nüüd rohkem poelettidele. Foto: Andras Kralla
Eriti suur langus on Leroy aktsiagraafikus märtsi keskel, kui USA president Donald Trump katkestas Euroopaga lennuühenduse, et tõkestada Covid-19 viiruse levikut. Teine suurem jõnks on aprilli algusest, mille taga kahtlustan Nordea Marketsi uut kalakasvatuse sektori ülevaadet. Norra lõhekasvatajatest ei saanud ükski aktsia ostusoovitust.
Pühade ajal uurisin Norra kalatööstuse ekspordinumbreid. Sealt on hästi näha pandeemia areng. Kriisi kese on nüüd Aasiast Euroopasse nihkunud, seevastu Aasia turgudel hakkab olukord tasapisi normaliseeruma. Hiina on hakanud karantiinist välja tulema, pühade-eelne nädal oli esimene, mil Norra lõhe eksport Hiina turule aastataguse mahu ületas. Ka Lõuna-Koreas, mis mullu oli lõhele Aasias suuruselt teine eksporditurg, on pilt paranenud. Eriti hästi on seal käima läinud kalatoodete müük interneti vahendusel. Samas sellistesse riikidesse nagu Malaisia ja Tai on eksport kukkunud ligi 70%, peegeldades turismi kollapsit.
Restoranide asemel kauplustele
Euroopa on Norra lõhe suurim turg. Mullu kasvas eksport sinna 826 000 tonnile (50,7 miljardile Norra kroonile). Võrdluseks oli kogu Norra lõhe eksporditurg mullu 1,12 miljonit tonni ja 72,5 miljardit Norra krooni. Suurimad turud Euroopas on Poola, Prantsusmaa, Hispaania, Itaalia – kolm viimast kõik suure viirusepuhanguga võitlavad riigid. Sedamööda, kuidas viirus on ägenenud, on ekspordimaht kukkunud. Restoranid ja hotellid on suletud, lennujaamad tühjad. Reisilendude peatamine sulges selle transpordikanali ka kalatoodetele. Nüüd toodetakse rohkem pikema säilivusajaga töödeldud kalatooteid, mida saab kauplustes müüa. Terve kala asemel rohkem fileed, rohkem külmutatud kala. Toidupoed on lahti ja selliste toodete nõudlus on kasvanud. Hind on olnud mullusest madalam.
USAsse on Trumpi lennukeelu järel värsket lõhet väga raske müüa, eksport on kukkunud pea 90%, samas filee eksport on jätkunud. Kallim toode aitab korvata ka kasvanud transpordikulusid.
Läinud nädalal andis Leroy esimese indikatsiooni aasta esimesest kvartalist. Maht on kasvanud tavalisest enam, kuid osaliselt on see tingitud talvistest kahjustustest. Toodang kasvas aasta baasil 22%, 39 400 tonnile, mis tõi hinda alla. Toodangu mahu prognoos jäi 172 000 tonni tasemel paika. Norra Sparebank 1 Markets analüütik Thomas Myrholt hindas, et mahu varasemaks toomine võib aidata aasta jooksul hinda toestada.
Pandeemia oludes töötamise kohta teatas ettevõte, et tarneahel on seni rahuldavalt toiminud. Kuid hoiatati, et kui kaup jälle liikuma saab, on müügi- ja tarnekulud ilmselt kõrgemad.
Loe täismahus artiklit
Äripäeva veebist.
Seotud lood
27 aasta jooksul on TOBROCO-GIANT arenenud ülemaailmseks kompaktlaadurite liidriks, pakkudes üht kõige ulatuslikumat tooteportfelli selles valdkonnas. Ettevõtte missiooniks on pakkuda intelligentseid lahendusi, mis lihtsustavad igapäevast tegevust erinevates tööstusharudes, olgu selleks siis ehitus, põllumajandus, haljastus või omavalitsused.