Autorid: Marit Piirman, Tairi Tuisk • 7. juuli 2020

Aeg on oma tooteportfell vegani pilguga üle vaadata

Taimne vorst Horvaatias Zagrebis vegantoodete messil.
Autor: Pixsell/Scanpic

Vegan- ehk loomasõbralikult toodetud kaupadest on saanud globaalne miljarditurg (eesotsas liha- ja piimaasendustoodetega), mistõttu tasub seda sihtgruppi tundma õppida, kirjutavad Tartu Ülikooli Pärnu kolledži turismiteenuste assistent Marit Piirman ja magistrant Tairi Tuisk.

Majandusanalüütikute sõnul kasvab lihaasendustoodete turuväärtus selle kümnendi lõpuks hinnanguliselt 140 miljardi dollarini. Seda kinnitavad ka toiduainetööstuse gigandid nagu Nestle, Tesco ja Unilever, kes töötavad välja taimseid toiduaineid, maailmakuulsad kõrgmoebrändid, nagu Calvin Klein, Versace, Gucci, Giorgio Armani, H&M jpt, kes võtsid klientidele vastutulekuks karusnaha asemel kasutusse kunstnaha või siis rahvusvahelised kiirtoidubrändid, nagu McDonald’s, KFC ja Hesburger, kes pakuvad oma menüüs taimseid valikuid.

Ka Eestis on näha veganturu laienemist – järjest enam räägitakse veganlusest majandusteemalistes peavoolumeedia väljaannetes, paljud restoranid pakuvad oma menüüdes taimseid valikuid ning isegi väikeasulate toidupoodidest leiab veganitele mõeldud spetsiaaltooteid.

Kui maailmas on tegemist trendika ja õitseva äriga, mis liigub üha tugevamalt massidesse, siis Eesti ettevõtjatele on see veel pigem tundmatu turunišš. Kuna pole päris selge, kui palju veganeid Eestis on, siis on ka teadlikkus turu kasumlikkusest, sihtgrupi vajadustest ja vegantoodete müügist madal. Samas tarbivad järjest enam vegantooteid lisaks veganitele ka teised kliendigrupid (näiteks laktoositalumatud, vegetaarlased, liha vähendajad ehk fleksitaarlased, rohelised tarbijad, tervislikud või uusi maitseid otsivad tavatarbijad jpt, mis suurendab käibemahtu märkimisväärselt).

Niisiis, kuigi Eesti kontekstis on veel tegemist pigem uudse nišiga, kinnitab rahvusvaheline majandusalane statistika, et turg on laienemas: tegemist ei ole mitte mööduva dieeditrendiga, vaid laiema tarbimiskultuuri ja turuorientatsiooni muutusega. Oodata on turu laienemist, mis pakub ettevõtetele nii uusi väljakutseid kui ka võimalusi. Praeguse vähese konkurentsi juures on lihtne turul liidripositsioon saavutada ning ühtlasi suuremateks turumuutusteks valmis olla.

Kuigi ideaalis eelistab vegantarbija toetada veganettevõtteid, ei näe näiteks Eesti veganid probleemi vegantoodete kõrval loomset toodangut pakkuvalt firmalt ostmises, seda võetakse kui võimalust turunõudlust positiivses suunas mõjutada. Suur osa veganeid hindab igasuguseid püüdlusi loomasõbralikuma ühiskonna suunas liikumisel.

Kuidas siis alustada? Veganturul tegutsemiseks ei pea ettevõtja olema vegan ega pakkuma ainult loodus- ja keskkonnasõbralikke tooteid või teenuseid, piisab tahtest, veganluse ideoloogilise tausta mõistmisest, austamisest ja püüdluse näitamisest. Infot selleks saab näiteks portaalist vegan.ee. Oluline on ka potentsiaalse kliendiga otse suhelda, sest enamik veganeid on valmis ettevõtjaid tootearenduses abistama ning nõustama.

Läbimõeldud tootearendus

2020. aastal tehtud veganite kliendikäitumise uuringu tulemusel selgus, et maailma edukaimate vegantoodete edu aluseks on läbimõeldud tootearendusega toode, mis paljudele inimestele meeldib ja maitseb ning sotsiaalsetel väärtustel põhinev, nutikas reklaam ning uue turuniši katmine (näiteks taimsed burgeripihvid). Väikese turumahu tõttu on mõistlik arendada vegantooteid, mis on atraktiivsed ka teistele mainitud tarbijagruppidele. Kuna veganlus on tihedalt seotud keskkonnakaitsega, võib vegantarbijat võrrelda rohelise tarbijaga, kelle jaoks on näiteks oluline toote keskkonnasõbralik tootmine ja minimaalne pakendamine, efektiivne ressursikasutus ning taaskasutus. Hinnatakse ka detailset infot toote omaduste, tootmise ja ettevõtte loomasõbraliku tausta kohta.

Toote jätkusuutliku elutsükli infot saab omakorda turunduses kasutada. Avalikku tähelepanu aitavad ettevõttele tuua sotsiaalse vastutustundlikkusega seotud põhiväärtused ja tegevused, mis on kokkuvõttes soodne ja sügavalt mõjuv reklaam. Selle asemel, et osta tasulist reklaami, oleks tegelikult mõistlikum panustada ettevõtte arendamisse, luues seeläbi kõigile osapooltele reaalset püsivat lisaväärtust. Hoolitseda tuleb oma töötajate eest, näidata ettevõtte terviklikku mõistmist tarbimis- ja tootmisprobleemidest, panustades nii looma-, keskkonna kui inimõiguste kaitse edendamisse.

Tootjalt oodatakse veganluse põhimõtetega arvestamist kogu tootmisprotsessi vältel, keskkonna- ja inimestega arvestamist, eetilist mainet, siirast huvi veganluse vastu, selle avalikku toetamist ning teabe jagamist teadlikkuse tõstmiseks. Soovitav on vältida tarnijaid, kes oma töötajaid ja loomi ekspluateerivad. Väärtused peavad väljenduma tegudes, mitte vaid sõnades.

Hetkel piiravad tarbijat kodumaiste vegantoodete ostmisel peamiselt väikestest tootmismahtudest tingitud hinnabarjäär ja väike valik, ettevõtja peab kindlasti mõtlema sellele, kuidas tagada toodete mugav kättesaadavus (näiteks olemasolu ja leitavus jaekauplustes, mitte vaid e-poes või väikekauplustes). Erinevalt üldlevinud arvamusest ei ole veganlus seotud vaid tervislikku toitumisega – veganite põhirõhk on loomaõiguslusel. Niisiis tunnevad paljud veganid puudust just mugavustoitudest (poolfabrikaadid, valmistoidud, kiirtoit), mida on ka võrdlemisi lihtne toota. Lisaks toiduainetööstusele pakub veganturg võimalusi kosmeetika ja moetööstuse vallas. Praegu on paras aeg oma tooteportfell üle vaadata või hoopis täiesti uue veganpõhimõtteid järgiva äriga turule tulla.

Jaga lugu
Pollumajandus.ee suurtoetajad:
Pollumajandus.ee toetajad:
Sigrid SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 14 990
Ana TilksonReklaamimüügi projektijuhtTel: 545 60 150