Õigete inimeste leidmine põllumajandus ettevõttetesse on sama keeruline kui see on ka teistesse ettevõtetesse.
Üha enam vajatakse põllumajandusse kõrgharidusega tippspetsialiste. Juhid võiksid lahenduste leidmisel pikka perspektiivi silmas pidada – toetades kohalike noorte õpinguid ja neid seeläbi ettevõttega sidudes. Ka on väga hea kutsuda sobiva erialaga üliõpilasi praktikale, et neist sobivatele tööpakkumine teha. See on küll lisatöö, sest praktikandile tuleb aega pühendada. Allpool jagan mõtteid, mida võiksite töötajate leidmisel silmas pidada.
1. Järjest tähtsamaks muutub ettevõtte maine ja juhi kui persooni bränd
Kui teeme
sihtotsingut ja helistame ametikohale sobivale kandidaadile, peame tavapäraselt vastama hulgale tulevase tööga seotud küsimustele. Kui veel mõned aastad tagasi küsisid tööotsijad enne kandideerimist tööülesannete ja palga kohta, siis üha enam puudutavad kandidaatide küsimused ettevõtte mainet ja tulevast juhti. Nii on vaja töötajate
värbamisel müüa kõigepealt tööandjat ja siis juhti.
Tulevases tööandjas hinnatakse ausust ärilistes suhetes, oma töötajatest hoolimist ja pidevat arendamist, stabiilsust ja kindlat turupositsiooni. Kui tegemist on kohaliku väikeettevõttega, siis maine on kohalike jaoks hästi teada. Kui alustada uue inimese
värbamisega, saavad potentsiaalsed kandideerijad üsna lihtsalt „ turu-uuringut“ teha. Kui kuulutuse peale sobivaid kandidaate ei tule, võib see olla tõsine märguanne – aeg on mõelda ettevõtte mainele.
Tööpakkumise saamisel esitavad tööotsijad meie personalikonsultandile üha sagedamini küsimusi nii otsese juhi kui meeskonnasuhete kohta. Tööotsijad on valmis oma palgaootustes allapoole tulema, kui võidavad tööalases õhkkonnas. Teisalt – kui küsime kandidaatidelt nende töökoha vahetuse põhjuste kohta, tuuakse eelkõige välja juhi autokraatset ja
hoolimatut käitumist ning pingelisi suhteid meeskonnas. Nii et jutud sellest, kuidas vaid palk kõike määrab, on kindlasti liialdatud. Just lugupidavalt käituvad juhid on need, kellega koos soovitakse töötada. Väikeettevõtetel on keeruline oma juhte
koolitada, kuid selle tegemata jätmine võib suurt kahju tuua. Just oskus inimestega
suhelda, neile
tagasisidet anda ja
motiveerida on see, mida juhid peaksid õppima. Oma juhtide koolitamisse panustatud raha ja aeg peaks võtma mitte kulu vaid investeeringut.
Kui oled
personaliotsingu kuulutuse avaldanud, suhtle korrektselt kõikide CV saatjatega. Eelis on suurematel ettevõttel, kellel on professionaalne personalijuht. Väikefirma juht peab enne kuulutuse avaldamist hoolega läbi mõtlema, kas ta on ikka kättesaadav ja saab töötajate otsimisele piisavalt aega leida. Kui tööandjal puudub aeg ja kogemused
personaliotsingu alustamiseks ja kandidaatidega suhtlemiseks, võib alati tellida
eelvaliku, kus
personaliotsingufirma kõik need mured enda kanda võtab. Lõppvalik jääb ikka juhi teha, kuid ta saab sel moel inimesi otsida selleks väärtuslikku tööaega kulutamata.
2. Valikut ei tee tööandja, valiku teeb töövõtja
Tööandjal on sageli arusaam, et tema valib, kelle tööle võtab. Tegelikult teeb tööotsija valiku kolmel korral: kui saadab CV,
personalivaliku protsessi ajal ja peale kohtumist tulevase juhiga. See, kuidas tulevast tööd tutvustatakse, määrab kandideerijate huvi. Töökuulutust tuleb vaadata kui reklaami, selle loomisse tasub panustada. Juhi
oskamatus töövestlust läbi viia võib kaasa tuua kandideerija loobumise. Seda ei saa teha muude tööde kõrvalt, vestlusele uue inimesega tuleb keskenduda ja muud kohutused kõrvale jätta. Keset tööintervjuud telefonikõnedele ei vastata!
3. Eeltöö määrab otsingu õige suuna
Enne kuulutuse avaldamist on vaja väga põhjalikult läbi mõelda tööülesanded, mida uuele töötajale antakse ning nende teostamiseks vajalikud kogemused, omadused ning oskused. Soovitan loobuda klišeedest (väga hea suhtlemisoskus, kõrge stressitaluvus, jne.), pigem tutvustada töökohta sisulisemalt. Väiksemates settevõtetes on sageli tööülesanded laialivalguvad – tuleb teha justkui kõike. Siiski soovitame töökorraldus paremini läbi mõelda ja määrata igaühele kindlad ülesanded ja ka kindel vastutusvaldkond. Abi on
rolliprofiili loomisest ja ametijuhendi koostamisest. Selgus töösuhetes hoiab ära paljud probleemid. Meie kohtume alati enne otsingu algust oma tellijaga, soovime laua ümber näha ka tulevasi kolleege. Nii tekib meie personalikonsultandil õige kliendi tunnetus ja ta oskab kõiges kaasa mõelda ning omapoolseid soovitusi anda.
4. Valikul tuleb tegutseda otsustavalt
Kui teeme
sihtotsingut, on enamasti aega erinevaid kandidaate kaaluda ja nendega vajadusel ka korduvalt kohtuda. Kui ettevõte korraldab
avatud konkursi, on kandideerimas aktiivselt tööd otsivad inimesed, kes ei pruugi ära oodata pikale venivat konkurssi. Kuigi armastan põhimõtet – palka aeglaselt, vabasta kiiresti – ei tähenda see valikuotsustega venitamist. Kui oled leidnud tugeva kandidaadi, tee võimalikult kiiresti konkreetne pakkumine, saada talle tutvumiseks tööleping, püüa jõuda closinguni. Tegemist on ju töökoha müügiga! Tea – inimestele meeldivad ametilikud lepingud, paljud on kogenud, et suusõnaline kokkulepe ei oma sageli mingit väärtust.
5. Järjest enam pööratakse tähelepanu kandideerija isiksuseomadustele, väärtustele ja võimetele
Kui varem valiti sobiv inimene tööalaseid oskusi hindava vestluse põhjal, siis järjest enam pööratakse tähelepanu uue töötaja
isiksuseomadustele ja võimetele,
väärtustele ja hoiakutele. Kui tööalaseid oskusi õpime juurde, siis isiksuseomadusi muuta pole võimalik. Tavapäraselt kasutame kandidaadi
hindamisel võimeid-, isiksuseomadusi-, motivatsiooni- ning talle omaseid
käitumisviise hindavaid teste.Teste on hea tellida juurde ka siis, kui ettevõte teeb ise valiku ja soovib lõppotsust põhjalikumalt kaaluda. Selleks on meie
personalibürool välja töötatud
hindamisteenus. Viimane aasta on eriti ilmekalt näidanud – kes korra on seda teenust kasutanud, soovib seda võtmeisikute
värbamisel ka edaspidi kasutada. Tööalast kompetentsi oskab kindlasti ettevõtte juht ise kõige paremini hinnata, kuid inimese omadustele sageli piisavalt tähelepanu ei pöörata.
Mida suurema vastutusega ametikoht, seda olulisem on see milline inimene ta on.
Sirje Tammiste
Tammiste personalibüroo juhatajaPersonalikonsultant ja koolitaja
Autor: põllumajandus. ee
Seotud lood
27 aasta jooksul on TOBROCO-GIANT arenenud ülemaailmseks kompaktlaadurite liidriks, pakkudes üht kõige ulatuslikumat tooteportfelli selles valdkonnas. Ettevõtte missiooniks on pakkuda intelligentseid lahendusi, mis lihtsustavad igapäevast tegevust erinevates tööstusharudes, olgu selleks siis ehitus, põllumajandus, haljastus või omavalitsused.