Autor: Roomet Sõrmus • 17. veebruar 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Naturlich Estland - Eesti toit puhtast loodusest sakslaste huviorbiidis

Eesti tutvustas ennast jaanuaris Berliinis toimunud toidu- ja põllumajandusmessil Grüne Woche tõelise toidumaana.

Eesti kui messi partnerriigi tunnuslausest Naturlich Estland lähtuv ligi poolsada ruutmeetrit hõlmav väljapanek andis külastajatele selge sõnumi, et Eesti toit on kvaliteetne ja pärineb puhtast loodusest ning puutumata loodusega Eestis on võimalik veeta täisväärtuslik puhkus. Lisaboonusena said Eesti stendi külastanud inimesed kinnitust, et Eesti on e-riik. Nii said messikülastajad kasutada tasuta traadita internetti ja tahvelarvuteid, helistada Skype kioski vahendusel oma tuttavatele jne.

Eesti oli põllumajandusministeeriumi eestvedamisel Grüne Wochel esindatud juba 21. korda. Tihti küsitakse, kas riigi poolt sellesse ettevõtmisesse investeeritud raha ikka õigustab ennast? Kas suutsime piisavalt hästi ära kasutada meile antud võimaluse Eesti tutvustamiseks? Konkreetseid tulemusi saab ekspordimahtude ja lisandunud turistide arvu põhjal analüüsida ehk paari aasta pärast, kuid senine tagasiside annab põhjust kinnitada, et Eesti oli messil väärikalt esindatud ja suutis ennast nii Saksamaa kui rahvusvahelisele publikule hästi tutvustada.

Juba messi 5000 osavõtjaga avatseremoonia, millel Eesti ülesandeks oli külalisi kostitada põneva kultuuriprogrammi ja kulinaarsete elamustega, näitas, et suudame pakkuda kõrgel tasemel ja uudselt lahendatud kultuuriprogrammi ning Eesti toit on suupärane laiale rahvusvahelisele publikule. Olles sellel üritusel osalenud ka paaril varasemal aastal, julgen kinnitada, et Eesti Peakokkade Ühendus sai hakkama uskumatuga, pakkudes 5000 inimesele kvaliteetset ja tõeliselt Eesti nägu toitu. Sellel õhtul ja järgnevatel päevadel sain paljudelt Euroopa põllumajandusorganisatsioonide kolleegidelt tunnustavaid sõnu Eesti poolt pakutud kultuuri- ja toiduelamuse kohta. Kuna avatseremoonial osales paar tuhat Euroopa, aga ka kaugemate riikide põllumajandus- ja toidusektori võtmeisikut, siis usun, et Eesti poolt messi avamisse investeeritud iga euro kannab vilja sellest lühikesest õhtust tunduvalt pikema aja jooksul.

Messil osalemise südameks oli loomulikult meie stend, mida kümne päeva jooksul külastas korraldajate kinnitusel ca 250 000 inimest. Eesti toiduainetest olid meie väljapanekus eelkõige esile toodud ulukiliha ja metsamarjad, piima- ja kalatooted ning alkohoolsed joogid. Varasemale kuuele aastale mõeldes, mil olen ise Grüne Wochel Eesti stendi korraldamisega seotud olnud, võib kindlalt öelda, et meie tegemiste vastu tunti senisest suurusjärkude võrra rohkem huvi. Ja mitte ainult Saksa pressis elevust tekitanud karuliha vastu. Põllumajandusministeeriumi andmetel ilmus messi ajal Saksamaa meediaväljaannetes Eesti kohta ca 1300 kajastust, sealhulgas pühendasid Eestile tähelepanu nii üleriigilised kui ka kohalikud telekanalid nagu nt ARD, ZDF, RBB, RTL, SAT 1, BR.

Arvukalt külastasid meie väljapanekut nii Saksamaa kui teiste riikide poliitikud, kõrged ametnikud, sõjaväelased, diplomaadid ja põllumajandustegelased. Koguni kahel korral jõudsid meie stendile Saksamaa uus põllumajandusminister Hans-Peter Friedrich ja Saksa Põllumeeste Liidu president Joachim Rukwied. Meil oli teiste hulgas rõõm võõrustada ca pooltsada Saksamaa parlamendi liiget, sh kristlike demokraatide ja vasakpoolsete faktsiooni ning põllumajanduskomisjoni juhte, Berliini linnapead Klaus Wowereiti ning Angela Merkeli administratsiooni juhti minister Peter Altmeierit. Aga ka Hollandi, Ukraina, Montenegro, Moldova, Gruusia, Poola ja Läti põllumajandusministrit. Lisaks kohtus minister Seeder messi raames Venemaa põllumajandusministriga, et arutada toiduainete ekspordiga seotud küsimusi. Suursaadik Kaja Tael ütles Eesti stendil töötanud inimestele korraldatud vastuvõtul naljatades, et Grüne Wochega saavutasime 10 päevaga sama palju, kui kogu Eesti saatkond Berliinis suudab ära teha nelja aastaga.

Mis kasu võiks meie põllumajandus- ja toidusektorile, aga ka Eestile laiemalt sellest ettevõtmisest tõusta? Kuna tegemist on lõpptarbijale suunatud messiga, siis otseselt kaubanduslepingute sõlmimiseni selle messi raames ei jõuta. Enne messi Eestis toimunud toidutootjate ümarlaual tuli selgelt välja, et oleme meist kaugemates riikides paraku veel suhteliselt tundmatud, mistõttu on jätkuvad pingutused meie riigi ja toidu tuntuse tõstmiseks vältimatuks eelduseks toiduainete ekspordimahtude suurendamisele. Selliste messide nagu Grüne Woche kaudu on meil võimalik luua Eesti toidule positiivset kuvandit ja rõhutada Eesti kui partneri usaldusväärsust. Meie väljapanek kandis aga lisaks toidule ka selget (maa)turismi edendamise eesmärki. Usun, et paljusid saksalasi ja Eesti stendi külastajaid saame lähiajal juba Eestis võõrustada.

Kommentaar

Sven Ivanov, Estonian Spirit OÜ juhatuse liige

Estonian Spirit OÜ oli messil taaskord tutvustamas oma Moe kaubamärgi all toodetavaid viinasid. Eelkõige kutsusime messile käima oma olemasolevaid ja potensiaalseid kliente. Turundame ennast Saksamaal kui ökoloogiliselt puhta viina tootjat (Moe Mahe 1886). 

Aastal 2013 leidsime  endale messilt importööri Saksamaale. Ka käesoleval aastal oli palju põnevaid kontakte. Seda ei või kunagi teada kellele silma jääd ja et me oleme väikestviisi Saksamaal esindatud, siis kindlasti ehk jäi messikülastajale meie toode silma ja see on alati kasuks toote tutvustamisele.  Tänavuse messileiuks pean ise oli kahtlemata saket Jaapanist ja Nepaali vürtse.

Tiina Saron, Eesti Piimaliidu tegevdirektor

Üldmulje kogu Grüne Wochest,  alates avamisest lõpetades peaaegu messi lõpuni, olid väga head. Selgelt joonistus välja sõnum Naturlich Estland ja nö väikeriigi võimekus sellise suure ürituse korraldamisel. Ministri kõne avaetendusel ja  kultuuriprogramm ning hiljem pakutud toit toetasid üksteist tuntavalt ning tekitasid terviku. Erilist tähelepanu pööraksin ministri kõnele, mida hinnati kõrgelt. Ei tulegi meelde, et mitte-saksa keelt kõnelevale ministrile oleks kõne kestel aplodeeritud. Mitmed meie Saksa partnerid mainisid seda. Avaetenduse esitlus oli kunstiliselt väga kõrgel tasemel, samuti uudne tehniline lahendus, mis leidis mitmel korral välispartnerite poolt märkimist. Jällegi - Eesti kui väikeriik, kes peab nappide vahenditega suutma end nähtavaks ja kuuldavaks teha, demonstreerides julgeid innovaatilisi lahendusi.

Stend oli tavapärasest suurem, vürtsi lisas Olde Hansa restoran, mis meelitas ligi just soliidsemat publikut. See avaldas omakorda mõju ka põhistendi külastatavusele, millega jäime rahule. Meie juustude vastu oli huvi päris suur.

Tootepäevade idee oli väga hea, sest nende kaudu said meie ettevõtjad  lisavõimaluse oma sektorit tutvustada. Piima osas oli meil kokku lepitud, et keskne telg on kvaliteet. Meil on kvaliteetne tooraine (tänu heale farmistruktuurile ja kaasaegsele tehnoloogiale), meil on kaasaegne tehnoloogia piimatoodete valmistamisel, meil on arvestatav teadus-arendustegevus (edusammud probiootiliste bakteritega töötamisel, mille üheks väljundiks on südamejuust) ja piimatoodete kõrge kvaliteedi tõenduseks on DLG kuldmedal lepasuitsujuustule ja DLG pronksmedal juustule E-Piim Speciale.

Innovatsiooni ja kaasaegsust toetas ju tegelikult kogu stendi ülesehitus nii visuaalses kui sisulises mõttes. Keskaegne restoran aga viitas minu hinnangul sügavale kultuurikihile ja oli nagu sillaks uue ja vana vahel.

Siinkohal ei saa mainimata jätta suurepäraseid noori muusikuid Curly Strings, kes oma kõrge muusikalise taseme ja puhta ning värske olemisega ilmestasid meie tootepäevi ja stendi suurepäraselt. Nende kaasamine järgmistel aastatel oleks kindlasti vajalik.

Messil toimusid ka mõned kohtumised (näiteks Venemaa Piimaliit), kus meie ettevõtjad said kenasti kasutada stendi pinda. Loodetavasti saab kohtumisest alguse pikem koostöö.

Ja nüüd siis see igavene küsimus, et milline oli ettevõtjate kasu sellest messist. Meie ootused olid ja on seotud eelkõige riigi, sh meie sektori positiivse kuvandiga. 10 päeva jooksul külastab messi pea pool miljonit inimest ja nende hulgas on kindlasti neid, kes sooviksid Eestiga kaubavahetust pidada. Grüne Woche annab suurepärase võimaluse teha nn taustauuringut riigi (ja sektori) kui võimaliku äripartneri kohta, konkreetsete tehingute sõlmimiseks on teised messid, aga ärisektoris kulutatakse päris palju ressurssi ka taustauuringutele. See mess on ja loodetavasti jääb ka edaspidi kohaks, kus saame ühiselt esitleda, et Eesti on usaldusväärne partner, et meie tooted on kvaliteetsed ja usaldusväärsed ja et meie toidu- ja põllumajandustootmine areneb samas tempos muu maailmaga.

 

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960