24. augustil 2020 oli Nürburgringi Nordschleife ringrada tähelepanuväärse esmasündmuse tunnistajaks: esimest korda ajaloos läbis suur kaasaegne 4WD traktor ringraja kogu selle pikkuses — ja tegi seda tagurpidi sõites!
- Esimest korda ajaloos läbis suur kaasaegne 4WD traktor ringraja kogu selle pikkuses — ja tegi seda tagurpidi sõites! Foto: CLAAS
Miks tagurpidi? Sest see on võimalik!
Alates turule toomisest 1997. aastal on CLAAS XERION näidanud oma maksimaalset jõudu. Nelja võrdse suurusega ratta püsiv täisvedu ja mitmekäiguline efekt tagavad maksimaalse veojõu kõigis töötingimustes. Sellest hoolimata tagavad suured rattad, diagonaalne krabiroolimine ja täisvedu selle, et võimsaim traktor, mis Saksa masstootmisliinilt maha veereb, on pinnasel vilgas ja õrn. Olles toimetanud põldudel ja haljasaladel kogu maailmas, sõitnud ringi suurtel ehitusplatsidel ja lennuväljadel, läbinud metsi ja ületanud kõrgmäestike kurusid, seisis XERION 5000 Trac VC 24. augustil 2020 silmitsi täiesti uue ülesandega: vallutada kurikuulus Nordschleife ringrada Nürburgringis.
Loomulikult polnud 20,6 km pikkuse raja läbimise eesmärgiks uue rekordi püstitamine. Väljakutse võidusõitja Christian Menzeli jaoks, kelle harjumuspärasteks sõiduvahenditeks on super sportautod, mille kapottide all peitub mitusada hobujõudu, oli seekord üsna erinev: manööverdada 17 tonni kaaluv supertraktor (millel on nelikvedu, 2,15 m kõrged rattad ja kõrge raskuskese) läbi Nordschleife ehk „Rohelise põrgu“ ringraja 73 kurvi ja kardetud „Karusselli”. Ja kuna auto motor und sport algatajad arvasid, et see ülesanne polnud piisavalt raske, tehti FAST LAP Supertest (KIIRE RINGI supertest) tagurpidi sõites. Lõppude lõpuks pole selle ülesande jaoks ükski sõiduk sobivam kui pöördkabiiniga XERION Trac VC, mis saavutab oma tippkiiruse 50 km/h mitte ainult edaspidi sõites, vaid ka tagurpidi liikudes. Kõrge istekoht oli väljakutse ka kogenud võidusõitjale, kes eelistab ringrajal istuda Porsche 911 rooli taga — maapinnale nii lähedal kui võimalik. Vaatamata sõidueelsetele juhistele ja lühikestele treeningsõitudele, äratas masin ka veel enne stardisignaali suurt aukartust, eriti kuna tagurpidi sõites jääb kabiin raja asfaltkattest 3 meetri kõrgusele.
Peaaegu pidevalt kiirusel 50 km/h
Kohaliku aja järgi kell 12:20 oli aeg gaasipedaal põhja vajutada. Kuigi esimesed kurvid läbiti üsna kõhklevalt, sai Menzel kiiresti oma kartusest üle ja 49-aastane rallisõitja juhtis masina asjatundlikult ümber käänakute, üle nõlvade ja läbi lohkude. Tüüpilisele võidusõitjale kohaselt võttis ta ka mõned kurvid võidusõitja stiilis, mis ei olnud XERIONi 2,15 m rataste jaoks mingi probleem. Sõit muutus huvitavaks „Karussellil”, mis on üks viimastest järskudest kurvidest Euroopa võidusõiduradadel. Kuigi raja kalle poleks takistanud võidusõitjal seda raja osa läbida tippkiirusel, sundisid paljude juhtide poolt kardetud muhud jalga gaasipedaalilt veidi kergitama. Pedaal jäi siiski peaaegu kõikidel teistel rajalõikudel põhja surutuks. Tasu selle eest tuli üllatuslikus ringiajas. Täpselt 25 minutit, 50 sekundit ja 57 kümnendiksekundit oli näit, mis ilmus GPS-mõõteseadmele finišijoone ületamisel. See võrdus soliidse keskmise kiirusega 47,85 km/h, mis ületas tunduvalt auto motor und sport toimetajate eeldusi , kelle ennustuseks oli 40 km/h. Nagu näha, ekspluateeriti Mercedes-Benzi 12,8-liitrise ja kuuesilindrilise mootori 2600 Nm pöördemomenti ja 530 hobujõudu ka ülesmäge minevatel lõikudel sellisel moel, et järskudes kurvides kaotatud aeg sai enam-vähem tagasi sõidetud. „Võidusõiduautos oleksin XERIONI kolme ringiga edastanud,” selgitab rabatud Christian Menzel supertesti lõppedes. „Sellest hoolimata austan ma seda traktorit väga. Lõppude lõpuks oli see ju algselt mõeldud raskete koormate vedamiseks väikestel kiirustel. Ometi oli see enam kui võimeline Nordschleife rajal oma võimekust demonstreerima.”
- Pärast finišijoone ületamist: rahulolust kiirgav Christian Menzel, kes vallutas „Rohelise põrgu” peaaegu konstantsel kiirusel 50 km/h, kommenteerib — säravate silmadega — et ta oli isegi kiirem kui võidusõidulegend Walter Röhrl. Foto: CLAAS
Kuid Christian Menzel ei suutnud tögamata jätta oma kolleegi, võidusõidulegendi Walter Röhrli. 2012. aastal osales Röhrl Nordschleifel autoga Porsche Diesel Junior — see oli tema elu aeglaseim sõiduring heategevuseks mõeldud võidusõidul. „Ma arvan, et olin temast selgelt kiirem,” ütleb Menzel, näol lai naeratus. „Kuigi, mul oli veidi rohkem hobujõudu kapoti all!”
- 24. augustil 2020 oli Nürburgringi Nordschleife ringrada tähelepanuväärse esmasündmuse tunnistajaks. Foto: CLAAS
Seda videot saate vaadata auto motor und sport kanalilt
YouTube'is.
Seotud lood
Eesti põllumehed saavad uue ülitõhusa teravilja fungitsiidi, milles sisaldub tipptasemel Inatreq™ active toimeaine – keemia, mis põhineb looduslikult esinevatel mullabakteritel.