• 13.01.21, 12:15

Tõhususe suurendamine traktorite CEMOS süsteemiga nüüd DLG poolt heaks kiidetud

Saksamaa Põllumajandusühingu DLG läbi viidud põhjalikus katses näitas CLAAS CEMOS süsteem traktoritele kindlalt oma suurepärast võimet tõsta üldist tõhusust. Kultiveerimistööde korral registreeriti püsiv optimeerimispotentsiaal kuni 21 protsenti.
CEMOS optimeerimisvõime testimine.
  • CEMOS optimeerimisvõime testimine. Foto: CLAAS
Septembri keskel kogunesid kümme kogenud traktoristi Saksamaalt, Prantsusmaalt, Poolast ja Taanist ühte Saksimaa-Anhalti suurde farmi, et katsetada iseõppivat juhi abistamise süsteemi CEMOS optimeerimisvõimet. DLG masinate ja farmiseadmete katsekeskuse insenerid olid kohapeal valmis mõõtma sõidukiirust ja kütusekulu kõigi katsevariantide korral. Lisaks dokumenteeriti ka viis, kuidas nii juhid kui ka CEMOS süsteem kohandasid katsesõitude ajal masinate seadistust.
Traktorite külge paigaldatud kultivaatoreid kasutades teostasid juhid madalat ja sügavat kultiveerimist katselappide savise ja väga savise liivaga ribadel kolme päeva jooksul. Katse esimeses osas oli juhtidel, nii farmeritel kui ka põllumajandustööde töövõtjatel, võimalus reguleerida erinevaid seadeid, nagu näiteks esiballasti, rattaraskusi, rehvirõhku ja mootori pöörete arvu kahel CLAAS AXION 870 CMATIC traktoril vastavalt oma äranägemisele algse seadistamise käigus ning jätkata reguleerimist katsesõidu ajal – ilma CEMOS süsteemi kasutamata. Lisaks traktoritele andis CLAAS nende käsutusse ka valiku erinevaid ballastraskusi. Samuti võisid nad kiiresti reguleerida rehvi siserõhku, kasutades integreeritud CLAAS CTIC 2800 rehvirõhu kontrollsüsteemi. Kõik juhid reguleerisid seadeid seni, kuni saavutasid enda arvates optimaalse jõudluse. Paljud osalejad olid valmistunud ning uurinud eelnevalt parameetrite seadete optimeerimise võimalusi – see puudutas näiteks kütusekulu, jõumomenti, optimaalset pöörete arvu vahemikku ja kiirust koos optimaalse tõhususega. Need juhid olid vaieldamatult oma ala professionaalid.
CEMOS optimeerimisvõime testimine.
  • CEMOS optimeerimisvõime testimine. Foto: CLAAS
Seejärel korrati kõiki katsesõite, kuid seekord koos aktiveeritud CEMOS süsteemiga. Nüüd kinnitasid juhid optimeerimise ettepanekud, mida nad pidasid asjakohaseks, või küsisid CEMOS süsteemilt alternatiivseid pakkumisi. Ka selles olukorras vahetati ballastraskusi, reguleeriti rehvirõhku ja muudeti mootori pöörete arvu vastavalt vajadusele. Seda protsessi jätkati seni, kuni optimaalne jõudlus vastavate katselappide ja töötingimuste korral oli saavutatud.

Suurem tootlikkus väiksema diislikütuse kuluga

Pärast katsesõitude edukat teostamist analüüsiti ja hinnati registreeritud tulemusi DLG katsekeskuses. Kõikide juhtide registreeritud tulemusi, nii süsteemi CEMOS kasutamisega kui ka ilma selleta, võrreldi ning arvutati keskmine tulemus, et saada üldine hinne.
Tulemused: CEMOS suutis lisaks rehvirõhu reguleerimise süsteemina toimimisele veel palju enamat: see võimaldas vähendada diislikütuse kulu kuni 16,8 protsenti ja suurendada samal ajal 80% juhtide puhul tootlikkust kuni 16,3 protsenti. Kui kanda kütusekulu näitajad üle 3000 põllutöötunnile, võimaldaks üks suur traktor diislikütuse kuluga 50 l/h ilma CEMOS süsteemita ja 41,6 l/h koos sellega säästa kuni 25200 l diislikütust ja 67000 kg CO2! Lisaks sellele, kuna tootlikkus suureneb, väheneb taluniku või töövõtja töötundide arv kuni 490 võrra, mis võrdub peaaegu 50 tööpäevaga.
CEMOS suutis lisaks rehvirõhu reguleerimise süsteemina toimimisele veel palju enamat: see võimaldas vähendada diislikütuse kulu kuni 16,8 protsenti ja suurendada samal ajal 80% juhtide puhul tootlikkust kuni 16,3 protsenti.
  • CEMOS suutis lisaks rehvirõhu reguleerimise süsteemina toimimisele veel palju enamat: see võimaldas vähendada diislikütuse kulu kuni 16,8 protsenti ja suurendada samal ajal 80% juhtide puhul tootlikkust kuni 16,3 protsenti. Foto: CLAAS
Võimaliku säästu oma talus saate arvutada internetis CEMOS kalkulaatoriga.
Kinnitatud tulemused on veelgi tähelepanuväärsemad, kui arvestada, et kõik osalejad olid tippklassi juhid, kellel oli olnud piisavalt aega traktori seadete optimeerimine hoolikalt läbi mõelda ning nad olid katseks põhjalikult ette valmistunud. CEMOS on ainus sellist tüüpi turul olev süsteem, mis pakub täiendavaid võimalusi peale rehvirõhu reguleerimise, ballasti ja hüdraulilise veojõu kontrolli – see suudab reguleerida seadeid nii, et saavutatakse absoluutselt optimaalne tulemus nii jõudluse kui ka energiakulu osas. CEMOS seab uued standardid kombineeritud arvestusena liitrites hektari kohta (l/h) ja hektarites tunni kohta (ha/h), ning nüüd on seda kinnitanud ka sõltumatu katseinstituut. Lisaks sellele ei optimeeri CEMOS üksnes traktori ja selle tarviku, vaid ka juhi tööd. Kasutades CEMOS süsteemi, õpib juht kogu aeg uusi teadmisi – ning see on jätkuv protsess, sest tingimused muutuvad pidevalt aastast aastasse, olenemata tööst.

Täiendav optimeerimise potentsiaal

„Turul on ainulaadne ka CEMOS süsteemi integreeritud künniabi funktsioon”, selgitab Guido Hilderink, firma CLAAS Vertriebsgesellschaft mbH traktorite tootmisjuht. „Seda aga praeguses DLG katses ei kasutatud.” Nagu kinnitavad meie kogemused ja tuntud erialaväljaannete läbi viidud eelkatsed, pakub see täiendavaid märkimisväärseid võimalusi töö optimeerimiseks CEMOS süsteemi abil. Samas kui tõmbeliin, esivao laius või rataste kalle on valesti seadistatud, võib see avaldada olulist mõju diislikütuse kulule ja töö kvaliteedile/jõudlusele. CEMOS võimaldab sellist tüüpi seadistusvigu vältida, sest süsteem salvestab peamised näitajad kõikide levinud adratootjate korral."
Kuna CEMOS süsteemi aluspõhimõtet saab laiendada praktiliselt kõikidele traktorirakendustele, kavatsetakse järgmisel aastal lisada sellele täiendavaid kasutusvaldkondi. "DLG katse tulemuste põhjal oleme me kindlad, et CEMOS on turul edukas," märgib Guido Hilderink. "See tähistab juba praegu murdelist sammu traktorite arenduses. Me teame oma kogemustest, et kõrgelt motiveeritud ja äärmiselt kogenud juhid kasutavad seda süsteemi oma jõudluse edasiseks parandamiseks."
CEMOS Claas traktoritele on tehases paigaldatava variandina saadaval mudelitele ARION 500 CMATIC, ARION 600 CMATIC, AXION 800 CMATIC ja AXION 900 CMATIC CEBIS TOUCH funktsiooniga traktoritele, mis on valmistatud alates 2018. aastast.
Uuri lisa: Baltic Agro Machinery AS

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 22.11.24, 15:47
Corteva Agriscience Inatreq™ Active on Eestis turule lubatud
Eesti põllumehed saavad uue ülitõhusa teravilja fungitsiidi, milles sisaldub tipptasemel Inatreq™ active toimeaine – keemia, mis põhineb looduslikult esinevatel mullabakteritel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Põllumajandus esilehele