30. aprill 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Marje Josing: mina tahan oma raha anda Eesti talumehele

Kui turul käin, püüan maksimaalselt osta sellise inimese käest, kelle puhul on näha, et see raha läheb kuhugi talusse, ütles eile Kuku raadio saates Majandusruum Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing.

Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Siim Raie sõnul hindab Eesti tarbija kauba päritolu asemel üha enam toote, näiteks toidu, valmistamisel kasutatud tooraine kodumaist päritolu. See tagab müügiedu.

Tarbimisuuringute põhjal kaotab kauba päritolu kui tarbimist ergutav faktor üha enam tähendust, kommenteeris Raie eile Kuku raadio saates. Küll läheb Eesti tarbijale üha enam korda tooraine päritolu. „Üleskutse tootjale – kui teil on kohalikku päritolu tooraine, siis andke sellest oma pakendil oma tarbijale kõva häälega teada. See tagab tõenäoliselt müügiedu,“ lisas Raie.

Maksimaalselt tootmises kodumaist toorainet, näiteks toidutööstuses, kasutavaid tootjaid soovitab tarbijail üles otsida ka Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing. „Sel juhul oleme kohalikku tootjat või naabrimeest aidanud,“ lisas Josing. „Kui turul käin, püüan maksimaalselt osta sellise inimese käest, kelle puhul on näha, et see raha läheb kuhugi talusse. Olgu see kaup veidi kallim, aga toetan nii ühte konkreetset Eesti peret ja ühte konkreetset Eesti tootjat.“

Äripäeva kaks nädalat tagasi algatatud tarbimisele julgutamise kampaaniat kommenteeris Josing nii: "Ei usu päris, et samamoodi tarbimine, et lihtsalt lähme ja ostame samu asju, mis kaks aastat tagasi, toob õnne meie õuele."

Josingu sõnul on võimalik, et maailmas toimub tarbimiskäitumises nihe ja inimesed ei tarbi enam samu asju - ei vaheta autot nii tihti kui praegu ega osta uut mööblit nii tihti. Tarbimist suunavad näiteks energiasäästlik ja roheline mõtteviis, samuti vananev ühiskond. "Ettevõtjad peavad mõtlema ja leidma, mis on need kaubad, mida endiselt tarbitakse ja mis maailmaturul hästi lähevad," lisas Josing.

Siim Raie lisas, et tarbimine ilmselt jätkub. Küsimus ongi vaid selles, mida ja kuidas tarbitakse.

Äripäev kutsus kahe nädala eest oma uue ajalehega Kaubandus inimesi üles rohkem tarbima ning seeläbi majandust tõusuteele aitama. Äripäeva järgmine ajaleht Kaubandus ilmub 6. mail.

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960