• 17.12.13, 11:48
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas kompenseeritakse Rail Balticu alla jäävad maad?

Raudtee eelprojekti valmides selgub, millises ulatuses on vajalik maa omandamine ja selle eest hüvitise maksmine. Olenevalt asukohast on maavajadus erinev, tulenevalt maapinna reljeefist ja raudtee tehnilistest lahendustest.
Omandatavate maaüksuste turuväärtuse väljaselgitamiseks tellitakse litsentseeritud ja atesteeritud maa hindajalt eksperdihinnangud. Läbirääkimised maaomanikega käivad  lähtudes eksperdihinnangute tulemustest. Läbirääkimiste käigus kuulatakse maaomanike selgitusi ja põhjendusi, tutvustatakse maa hindaja koostatud eksperdihinnangu sisu ning täpsustatakse maa võõrandamise tingimusi (hind, valduse üleandmise aeg, saagi koristamise või metsa raiumise võimalus jms).
Kõik maade omandamisega seotud kulutused (maamõõdutööd, müügilepingute notaritasud ja riigilõivud) tasub huvitatud pool. Juhul kui läbirääkimised vabatahtlikuks võõrandamiseks ei anna soovitud tulemusi ning maaomanik keeldub võõrandamisest, on Eesti Vabariigil õigus algatada sundvõõrandamismenetlus.
Põllumajandusettevõtjad ja metsaomanikud on toonud välja ka vajaduse projekti realiseerimisega kaasnevate kahjude hüvitamiseks lisaks maa võõrandamise eest saadavale tasule. Selleks peame konsultatsioone Maaülikooliga, et välja selgitada vastav metodoloogia, mida aluseks võttes oleks võimalik kaasnevaid kahjusid objektiivselt hinnata. Põhimõte on, et kui maa omanikel tekib kahju tulenevalt raudtee ehitamisest (ja käigus hoidmisest), siis tuleb see hüvitada. Aga kahjud peavad olema arusaadavalt põhjuslikus seoses raudtee ehitamisega ja tõestatavad ning mõõdetavad. Sellise hüvitise suuruse selgitab välja sõltumatu ekspert.

Artikkel jätkub pärast reklaami

 

Seotud lood

Uudised
  • 17.12.13, 11:44
Kui palju jääb Rail Balticu raudtee alla põllu- ja metsamaid?
Praegu analüüsimisel olevate trassikoridoride puhul on alternatiivide arv erinevates lõikudes erinev. Metsa- ja põllumaade pindalad selgitatakse välja lõikudekaupa.
  • ST
Sisuturundus
  • 17.06.25, 16:03
Virtuaalne põllumees Toots – tark teekaaslane vilja fikseerimisel
“Põllumees Toots sündis vajadusest paremini mõista, kuidas Eesti põllumees end tunneb, kui ta vilja fikseerib, ja millised on tema suurimad kõhklused. Tahame pakkuda alternatiivi, mis aitab põllumeestel riske vähendada,” selgitas Scandagra Eesti teraviljaostujuht Urbo Vilibert virtuaalse põllumehe sünnilugu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Põllumajandus esilehele