Maailma suurim piimaeksportija Fonterra majandusaasta kahjum kujunes rekordiliseks. Ettevõte otsutas alustada uue strateegiaga, vähendada võlga ning keskenduda kodumaisele turule.

- Piimahinnad on liikunud pigem ülespoole. Foto: Pixabay
Ettevõte otsustas ka globaalsetel turgudel laienemist piirata, mis on grupi 10 000 osaniku jaoks tõenäoliselt hea uudis. Farmerid on olnud mures kooperatiivi kasvava võla ja kulude suurenemise pärast, mis on tulenenud just laienemisest välismaal. Analüütikute sõnul esitab uus strateegia mitmeid suuri väljakutseid, aga see on vajalik samm.
Kahjumis on oldud juba kaks aastat järjest. Muidugi on see surve alla seadnud ka ettevõtte aktsia, mis on viimase kahe aasta jooksul odavnenud ligi 40 protsenti.

- Fronterra aktsia. Foto: Fronterra Cooperative
Fonterra tegevjuht Miles Hurrell ütles septembri lõpus toimunud pressikonverentsil, et Fonterra saab tulevikus olema “tagasihoidlikum ja fokusseeritum” ettevõte.
“Mul on uue strateegia üle hea meel. See põhineb uskumusel, et meie Uus-Meremaa farmerite piim on maailma parim ja väärtuslikum,” ütles Huller. “Sellest lähtudes kavatseme edaspidi meie farmerite toodangut täiendada välismaa toodanguga vaid siis, kui see vajalik on. Hakkame välismaa tegevust rohkem ratsionaliseerima.”
TASUB TEADA
2001. aastal Uus-Meremaa piimatootjate kooperatiivina asutatud Fonterrast on saanud globaalse piimaturu gigant, mis keskendub toodetele, millele on väärtus juba juurde lisatud. Kaupa eksporditakse igale poole üle maailma, eriti hästi on ettevõte kanda kinnitanud Hiina turul, kus tarbimine kasvab kiiresti.
Analüütikud kiidavad uut strateegiat
Laienemise plaanid on viimastel aastatel saanud tagasilöögi, sest juhtkond püüdis välismaal kasumimarginaale tõsta, aga samal ajal olid kohalikud farmerid hädas põudade ja tihenenud konkurentsiga.
Paljude farmerite jaoks tekitas see pahameelt ning ettevõte loodab, et uus strateegia aitab neid pingeid maandada.
“Uus strateegia pole väga üllatav,” arvas ANZ panga põllumajanduse ökonomist Susan Kilsby. “Ma arvan, et nad olnud osades valdkondades liiga ambitsioonikad. Seega otsus keskenduda asjadele, mida nad teevad hästi, on praegu ainuõige.”
Suured kahjumid
Ettevõte teatas septembri lõpus, et 31. juulil lõppenud 2019. majandusaasta kahjum ulatus kokku 605 miljoni Uus-Meremaa dollarini (341 miljonit eurot). Varasemalt oli ettevõte prognoosinud 590-675 miljoni dollari suurust kahjumit, seega läks prognoositust isegi veidi kehvemini.

- Käive tammus paigal, kahjum süvenes. Foto: Äripäev AS
Sellele eelnenud majandusaastal ulatus Fonterra kahjum 196 miljoni dollarini. Tänavune kahjum oli ettevõtte ajaloo suurim ning dividendi ei plaanita maksta. Käive langes 2 protsenti, 20,1 miljardi dollarini.
TASUB TEADA
Augustis teatas Fonterra, et on sunnitud maha kandma 860 miljoni dollari eest varasid Brasiilias, Venezuelas ja Hiinas. Ettevõtte netovõlg ulatus juuli lõpu seisuga 5,7 miljardi dollarini. Jaanuaris oli võlg 7,4 miljardit dollarit, seega on olukord veidi paranenud.
Olgugi, et uus strateegia tundub lihtne, usuvad analüütikud, et tegemist on õige lähenemisega. “Võib-olla peavad nad globaalsel turul mahtude poolest veidi turuosa loovutama. Samas ei soovigi nad enam globaalne jõud olla,” ütles maaklerfirma Hamilton Hindin Greene’i investeerimisnõustaja Jeremy Sullivan. “Nad tahavad olla Uus-Meremaale suunatud ettevõte, kellel on ka globaalne haare.”
Ühtlasi teatas Fonterra, et külmutab 7000 töötaja palgad ning jätab nad boonustest ilma.
Aktsia langeb ja dividendipoliitika muutub
Kaks aastat kahjumit on oma jälje jätnud ka Fonterra aktsiagraafikule. Viimase aasta jooksul on ettevõtte aktsia odavnenud enam kui 16 protsenti.
Samas on näha, et investorid on uue strateegiaga rahul. Pärast augusti lõpus saavutatud põhjasid on aktsia tõusnud 25 protsenti. Tõsi, mitme aasta perspektiivis on trend siiski negatiivne. Samas pole välistatud, et muutused aitavad ka aktsia pikaajalisele tõusule.
2020. majandusaasta kasum aktsia kohta peaks ulatuma aga 15-25 sendini, viie aasta pärast aga juba 50 sendini. Uue dividendipoliitika kohaselt makstakse investoritele välja 40-60 protsenti puhaskasumist. Varasemalt ulatusid väljamaksed 65-75 protsendini kasumist.
Ettevõtte sõnul keskendutakse nüüd toiduteenuste ärile, millel läheb paremini. Sinna hulka kuuluvad tooted nagu või ja juust, mida müüakse peamiselt Hiina ja Aasia-Okeaania turgudele.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
27 aasta jooksul on TOBROCO-GIANT arenenud ülemaailmseks kompaktlaadurite liidriks, pakkudes üht kõige ulatuslikumat tooteportfelli selles valdkonnas. Ettevõtte missiooniks on pakkuda intelligentseid lahendusi, mis lihtsustavad igapäevast tegevust erinevates tööstusharudes, olgu selleks siis ehitus, põllumajandus, haljastus või omavalitsused.