Autor: Meelika Sander-Sõrmus • 1. juuni 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Märk “Eestis Kasvatatud” toob tarbijale kindlustunde

Märk “Eestis Kasvatatud” toob tarbijale kindlustunde
Foto: Meelika Sander-Sõrmus
Kodumaisus- ja kvaliteedimärk "Eestis kasvatatud" aitab tarbijal eristada kodumaiseid saadusi sisseveetud aiandussaadustest.

“Eestis Kasvatatud” märk on Eesti Aiandusliidu valduses olev kaubamärk, mida kodumaine tootja saab kasutada värskete ja töötlemata aiasaaduste, nagu näiteks köögiviljad, kartul, puuviljad, marjad ja seened ning lillede müügipakenditel või puukoolides istikute nimelipikutel ja nende toodete transpordivahenditel. Kaubanduses saab märki tuua eraldi välja antud kaupade väljapanekute juures A4-formaadis infosildina.

Aiandusliidu tegevjuhi Raimond Strastini sõnul on „Eestis Kasvatatud“ märk heaks võimaluseks tootjatel ja kaubanduskettidel ostukeskkonnas kodumaiste toodete esiletõstmiseks. „Sellise soovi korral tasub anda mulle sellest märku. Infot leiab Aiandusliidu kodulehelt. Hea koostöö on märgi kasutamisel tekkinud Bauhausi, Hansaplanti, Nurmiko ja Juhani Puukooliga, kes on soovinud oma ostukeskustes märki ja sellega ka kodumaist tootjat esile tuua,“ selgitas Strastin. “Rohkem sooviks näha märki köögivilja osakonnas toidupoes.“  Siiski on Strastinil hea meel, et järjest enam kasvatajaid on hakanud märki kasutama. „Hetkel on märki kasutamas 14 tootjat, näiteks Grüne Fee Eesti AS, Laheotsa OÜ, Hansaplant OÜ, Aran PM OÜ, Flores Aed OÜ ja Sagro AS. Aga on ka väiketalusid. Kui 2014. aastal sai märgi tootele peale 13 miljonit toodet, siis eelmisel aastal juba 14 miljonit toodet tükiliselt, “ lausus Strastin.

Ka Nurmiko kasutab seda märki.
Foto: Meelika Sander-Sõrmus

Maasikakasvataja, Aran PM OÜ juhataja Paavo Otsus ütles, et tema pani selle märgi pakendile, et paremini eristuda oma tootega samalaadsest imoportkaubast ning selgelt tarbijale märku anda, et poes on müügil kodumaised maasikad. “Olen saanud positiivset tagasisidet seoses selle märgi kasutamisega, aga mul pole statistikat kas märgi lisamine on aidanud toote müüki suurendada või mitte. Minu enda arvamus on, et pigem “Eestis Kasvatatud” märk on aidanud eristuda ning anda tarbijale kindlust, et tegemist on 100% Eesti tootega. Isegi kui see märk ei aitaks paremini müüa, paneksin ma ikkagi selle oma toodetele, et selgelt välja tuua, et tegu on oma kodumaise toodanguga,” rääkis Otsus.

„Eestis Kasvatatud“ märk on selge sõnumiga kliendile

Märgi kasutus kauplustes väljapanekute juures ja tootekataloogides on kaupmehe hea tahte näitamine kodumaise tootja ja eestimaise kauba tarbija suhtes. Kui ka tarbija märgi üles leiab ja ära tunneb, siis võidab nii tarbija, kes saab olla veendunud, et tegemist on eestimaise kaubaga, kui ka  tootja. Igal juhul on märgi kasutajad veendunud, et märk vajab veel üldsusele promomist.”Aiandusliit on teinud palju tööd selle märgi promomisel  ning tootjad, kes seda kasutavad on ka kindlasti kaasa aidanud. Siiski oleks tore, kui saaks teha mingi suurema turunduskampaania, et selgelt tarbijatele märku anda, et millega on tegu,” ütles Otsus.Oluline on, et kaup oleks kaupluses kergelt leitav. “Kauplustes võiks märk paremini silma paista ning silmapaistvate riiulirääkijate abi oleks kindlasti teretulnud. Ideeliselt oleks hea kui selle märgiga tooted oleks kassade ligidal või nagu Aiandusliit on rääkinud, et võiks olla erialdi sektsioon, kus on erinevad “Eestis Kasvatatud” märgiga tooted koos, kuhu tarbija saaks otse minna ning kõik vajaliku/tervisliku ühest kohast võtta,” pakkus ideena välja Otsus.

Eesti maasika tunned ära märgi "Eestis kasvatatud" järgi.
Foto: Paavo Otsus / ARAN PM OÜ

-          Aitab tarbijal eristada kodumaiseid saadusi sisseveetud aiandussaadustest;-          Tagab tarbija varustamise värske, kvaliteetse ja turvalise kaubaga;-          Annab tarbijale teada, et aiasaadus on kasvatatud tema kodu lähedal;-          Kohustab tootjat/pakkijat pidevalt jälgima müügile saadetava kauba kvaliteeti;-          Ekspordi korral reklaamib Eestit kui kauba päritolumaad. 

Märk aitab ka väiketootjat

OÜ Metste Aiandustalu juhatuse liige Katrin Pärna sõnul on nende ettevõte väike ja tootmismahud ka, ning kaubanduskettidesse nad seega ei püri. „Kõik mis kasvatame, selle müüme kohapeal või käime laatadel. Metste Aiandustalu on kasutanud märki „Eestis Kasvatatud“ oma tegevusaja algusest ja seepärast on raske hinnata, kas müügiedu oleks ilma märgita suurem, küll aga on lihtsam selle märgiga müüa toodangut, mida reeglina suuremates kogustes kohapeal ei kasvatata, on selleks siis näiteks ühe kilo raskused salatisibulad, värvilised porgandid, salati- ja maitsetaimed,“ lausus Pärn.

Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Põllumajanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Meelika Sander-SõrmusPõllumajandus.ee juhtTel: 555 33 789
Jaanus SarapuuReklaami projektijuhtTel: 5166 960